YouTube SEO – 5 nemme tips til succes

YouTube er verdens anden største søgemaskine, og video er den form for online content, som vækster mest, og som man mener “har taget over” på det traditionelle tekstarbejde. Vi gider ikke læse, vi vil blot have vores informationer på video eller lyd. YouTube er og bliver derfor en stor spiller, når det kommer til at skabe indhold der er folk der ser. Jeg har i dette blogindlæg fundet 5 simple tips der øger dine videoers synlighed på YouTube og så er det ting, som du nemt og hurtigt kan implementere i dine videoer.

YouTube SEO er ikke som traditionel SEO

Når det kommer til YouTube SEO, så er det lidt som at arbejde med SEO, som man gjorde for 4 -5 år siden. Det meste spiller på at finde de rigtige søgeord og derefter placere dem rigtigt i dine videoers title, tags og beskrivelse. Præcis som det var i det almindelige SEO arbejde for år tilbage, men som på mange måder er blevet meget mere kompliceret, og som også tager noget længere tid – hvilket kun kan være endnu en grund til at du skal til at arbejde med YouTube SEO i stedet, da du med YouTube SEO også kan få dine videoer ud i søgeresultaterne på Google.com, hvis du optimere dine videoer rigtigt.

Søgeordsanalyse til YouTube – ikke til Google

At lave en søgeordsanalyse er vigtigt, når man arbejder med SEO. Det er det både når du arbejder med YouTube SEO eller helt almindelig søgemaskineoptimering (SEO).

Når du skal optimere dit videoindhold på YouTube skal du dog ikke bruge den samme søgeordsanalyse, som du har lavet til dit almindelig SEO-arbejde. Du skal lave en særskilt søgeordsanalyse til YouTube, så du sikre at dine søgeord bliver søgt på, når brugerne benytter YouTube – og ikke Google.

Måden du gør dette på, er ved at gå ind i søgeordssystemer såsom Ubersuggest og skriver dit søgeord, hvorefter du vælger YouTube som søgekanal.

YouTube SEO - Ubbersuggest

På denne måde finder du de søgetermer, som brugerne benytter på YouTube, i stedet for de søgetermer, som bliver brugt når folk søger på Google.com. HUSK at du også kan vælge land i Ubersuggest. Så skal din video målrettes mod danske brugere, så husk at vælge dansk i sproglaget ved siden af feltet, hvor du har valgt YouTube.

Du kan også bruge YouTube egen søgefelt til at finde søgeord til dine videoer. Ligesom når du bruger Google Suggest til at finde søgeord til dit almindelige SEO arbejde, så kan du også bruge YouTubes søgefelt, som også viser “forslag til søgninger” – og disse søgninger kan du så være sikker på, at nogen har benyttet før. I billedet her kan du se jeg har tastet ‘Tab dig’ ind, hvorefter YouTube kommer med 9 andre forslag til en søgning. Disse forslag kunne være noget som jeg kunne bruge som søgeord.

YouTube søgning

Brug dit søgeord i titlen – i starten af titlen

Når du har fundet det søgeord du gerne vil ranke på, skal du blandt andet placere det i din videos title – og det skal ikke bare være et random sted -nej det skal være så tæt på starten, som overhovedet muligt. Brian Dean som til dagligt har bloggen backlinko.com, har lavet en stor undersøgelse omkring optimeringsmuligheder der giver god effekt på YouTube, og her fandt han bl.a. ud af, at en af de faktorer som giver flest “SEO-point”, når det kom til YouTube SEO, var ved at man placerede sit søgeord i starten af ens videos title.

En undersøgelse blev lavet på data fra 1 milion videoer på YouTube. Resultatet er derfor svært at modargumentere, så det er bare med at placere dit fokus søgeord i staten af din videos title.

Kun i YouTube SEO – Benyt søgeord i dine tags

Normalt når man arbejder med SEO, så skal man ikke længere benytte de såkaldte SEO-tags (som man kaldte dem i gamle dage). Disse tags giver ingen værdi ifht. SEO. Til gengæld viser du dine konkurrenter, hvad dit indholds søgeord er, som de så kan begynde at arbejde på også – så lad vær med at bruge dem!

Når det kommer til YouTube, er situationen en helt anden. Du skal nemlig benytte tags, for at optimere din video. YouTube bruger nemlig disse tags til at forstå din video bedre, så her er det vigtigt at du også tilføjer dit fokus søgeord, som et af dine tags til filmen.

Når du bruger tags på YouTube, skal du ikke bruge mere end 3 – 6 tags. Mange laver den fejl at de fylder 10 – 20 tags på deres videoer, men dette hjælper langtfra YouTube med at forstå din video. Du forvirre der i mod YouTube med dine mange tags, så den ikke ved hvad din video handler om, og derfor giver kun den modsatte effekt end vi ønsker.

Et godt trick, når du skal finde dine 3 – 6 tags, er ved at kigge på hvad dine konkurrenter gør, da du ved at YouTube ser deres video, som værende vigtigt. Ved at bruge samme tags som dine konkurrenter kan også komme med i relaterede videoer (i højre side) på din konkurrents videoer. . Måden du finder konkurrentens tags er ved at følge de tre nedestående trin:

1. Søg på dit fokus søgeord og vælg den video der har plads nummer 1 i søgeoresultatet.

Når du søger på dit søgeord, kan du hurtigt se hvilken video der i dag ligger nummer et i søgeresultatet. Det er altså den video, som YouTube mener er den mest relevante video på det givende søgeord. Det er den video, som du nu skal ind og se hvilken tags den har benyttet. Så  start med at klik på den øverste video i søgeresultatet.

YouTube placering

Se kildekoden på videoen

Når du er kommet ind på den øverste video, skal du ind og se videoens kildekode. Måden du gør dette på, er ved at du højreklikker med din mus lige ude for videoen og vælger ‘Vis sidens kilde’. Klik på den og du vil se hele kildekoden for den enkelte video.

YouTube SEO - find kildekode

Find konkurrentens tags

Når du har klikket på ‘Vis sidens kilde’, så kommer der en masse kode frem på skærmen. Dette kan være svært at navigere rundt i, men heldigvis er der en metode, hvor på at du hurtigt kan finde de tags, som du søger efter.

Måden du gør dette på, er ved at trykke på command+F (Mac) / Control+F (Windows), så der kommer et søgefelt op i browseren. Søg på ‘keywords’ og tryk enter. Så vil du komme ned til noget kode, hvor der står “keywords”:” – og de ord der er lige efter dette, er videoens søgeord / tags.

Kopier 1 eller 2 af disse tags og før dem over på din egen video.

YouTube Kildekode

Brug tid på din beskrivelse af filmen (500 – 1.000 ord)

SEO er blevet en meget teksttungt disciplin, og du kommer heller ikke helt fra at skrive, når du skal lave YouTube SEO. En af de steder, hvor du nemlig skal benytte dit søgeord, er i din videos beskrivelse. Lav en god og lang beskrivelse, hvor du benytter dit søgeord i starten, et sted i midten og i slutningen af din tekst. Teksten må meget gerne have mere end 500 ord, og rigtig gerne tæt de 1000+ ord.

Når du skriver din beskrivelse, skal du naturligvis ikke skrive alt hvad din video indeholder. Det bedste er, at du kan lave en lidt lang teaser for din video, så man ikke kan nøjes med blot læse beskrivelsen, men også skal se din videoen for at få den fulde oplevelse.

Så slut med små korte beskrivelser – og goddag til en velkendt SEO-disciplin.

Få folk til at se din video og derefter interagere med din video

Den største parameter, som YouTube bruger er om folk ser din video til ende eller ej. YouTube vil naturligvis altid forsøge at finde de mest relevante videoer på folks søgninger, så selvfølgelig vil den også forsøge at finde de videoer, som folk gider at se til ende. Det giver sku god mening.

Du skal altså lave godt videoindhold. Det siger sig selv, men det behøver altså ikke være et professionelt setup, for at lave en video folk gider at se til ende. Det er nok at du filmer med din smartphone, hvis blot det du fortæller eller viser noget på din video som er spændende nok for din målgruppe.

Når folk har set din video, er det en rigtig god ide, at få folk til at give din video et like, abonnere på din kanal eller kommentere på din video. YouTube måler på interaktioner på den enkelte video, og disse interaktioner har lidt samme effekt, som linkbuilding har i almindelig SEO, da det er den måde YouTube ser om andre kan lide dit indhold og anerkender det.

Et trick til at kunne få interaktioner til ens video, kunne være at man sidst i videoen kommer med et spørgsmål, som brugerne så kan svare på i kommentarfeltet, eller at du minder dine seerer om at de skal huske at abonnere på din YouTube kanal for at se flere videoer. Grunden til det er smart at gøre dette trick sidst i videoen er, at du ved at du har fanget brugerens interesse med din film, for ellers havde de ikke set filmen til ende.

Håber du kunne bruge det overstående og jeg håber at du får succes med din YouTube video/kanal. Hvis du vil læse mere omkring YouTube, så har jeg tidligere lavet et indlæg, hvor jeg sætter YouTube og Podcasting op mod hinanden.

By |2018-11-01T22:26:17+00:00november 1, 2018|Online Marketing|

Smid en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.