Podcast eller YouTube

  • Podcast eller YouTube

Podcast eller Youtube ? Ja det er spørgsmålet i dette indlæg, og jeg kan godt sige med det samme, at jeg ikke har en favorit eller en taber i dette indlæg. Jeg kan virkelig godt lide begge typer af medier, og jeg syntes generelt der er for mange virksomheder, som ikke gør nok ud af disse to markedsføringskanaler. Det er kun de kendte, radiokanaler eller up-coming personer, som virkelig har grebet disse medier med stor succes. Virksomheder sætter sig hurtigt fast på medier såsom Facebook, Instagram og LinkedIn. Vi vælger oftest disse tre medier, fordi det er det sikre valg og fordi alle de andre også gør det. – har jeg ret? – ja det tror jeg nok jeg har 😉

Jeg syntes bestemt ikke, at I skal droppe med at være på de tre store medier, da der er rigtig store fordele ved at benytte dem. Det jeg prøver at sige er, at det er tit, at vi ikke tør at gribe et medie, som er lidt anderledes og som andre måske ikke tør at kaste sig ud i. Sandheden er bare den, at det er de first-movers der tør, som ender med at vinde den ønskede opmærksomhed omkring sit brand eller person, fordi de ikke lader sig vente på at noget bliver stort, men i stedet vokser sammen med mediet.

Personligt har jeg prøvet kræfter med begge typer medier. YouTube har jeg igennem mit arbejde på bureau, arbejdet en del med flere YouTube kanaler, og her i 2018 har jeg startet min egen podcast Marketingminister, som du naturligvis er velkommen til at følge eller blot høre et afsnit af eller to 😉

I indlægget her skal vi ind på de fordele og ulemper der er ved Podcast og Youtube. Vi skal prøve at stille de to medier lidt oppe mod hinanden, og se på hvad der gør hvert medie unikt.

Podcast eller YouTube – Fordele

Podcast

At starte en podcast-kanal er lidt, som at starte et radioprogram. Podcast er oppe i en opadgående kurve og flere og flere dansker begynder at lytte til den digitale radio, hvor imod den alm. radio er faldende på lyttere. Dette er radiokanaler også beviste om, og hvis man begynder at se på diverse radiokanaler, så har alle også en podcast-kanal, som de oftest også fortæller om i deres radioprogrammer, da de godt ved at tiden er knap med den traditionelle FM-radio.

Ser man på danske podcasts, så er der i dag (d. 27. maj 2018) 2.280 danske podcasts i Apple iTunes (kilde: http://www.podcaststats.dk/). Med andre ord, så er det  et medie, som er langt fra mættet, hvilket betyder, at der stadig er mulighed for at komme ind og slås om lytterne.

Hvilken fordel har podcast som YouTube ikke har? Podcast er et medie i vækst, og så er det et medie, der er godt at tage med sig. Mange vælger at høre podcast når de køre i bil, er ude at løbe eller blot tidsfordriv, mens man er på arbejde eller laver de mange pligter man har hjemme. Dette kan man ikke med YouTube. Når man skal se film, skal man være koncentreret på en anden måde og en film kræver mere fokus end en podcast-episode.

Podcast er som tidligere skrevet i vækst.  Dette gør at flere og flere medier, er begyndt at tage formatet til sig. Apple som åbnede ballet med Apple Podcast, har allerede gjort, at vi danskere nemt kan komme til at lytte til podcasts, da Danmark er et “Apple-land”, som har mange iPhone brugere. Podcast er også muligt på Andriod, da store podcast-tjenester som Podbean og Stitcher også kan benyttes på den platform.  Spotify har også lanceret podcast i deres tjeneste, og her er de fleste danske podcasts allerede kommet ind. Dette er stort for podcasting i Danmark, da den støreste musiktjeneste herhjemme udentvivl er Spotify.
Podcast er med andre ord ved at sprede sig på flere platforme, og det virker til at flere og flere medier og platforme, er begyndt at tage podcast til sig. Podcasting i USA er kæmpe stort, hvilket gør at de store spiller som bl.a. Spotify rykker på det, og mon ikke også de andre store musiktjenester, gør det samme indenfor det næste års tid.

YouTube

YouTube er verdens anden største søgemaskine, hvilket giver et godt billede af, hvor stor en spiller YouTube i virkeligheden er. At starte en YouTube-kanal op er gratis, og så er det simpelt at komme igang. Selve videomaterialet er i dag nemmere at lave, end det var for 4 – 5 år siden, da vores smartphones kan filme i en kvalitet, som er ligeså gode eller måske lidt bedre, end mange videokameraer kan. Dette gør det muligt hurtigt at lave indhold til din YouTube-kanal, og med en mindre investering af en Røde smartLav+ mikrofon, så er både lyd og billede i en fantastisk kvalitet på dine optagelser.

Det at blive en YouTuberer var noget, som mange så som en dille, men det har bare vist sig, at det er noget som holder ved, og noget som få personer har skabt en karriere af. Disse personer er i dag blevet en stærk marketingskanal for virksomheder, der skal brande sine produkter eller ydelser ud til en specifik målgruppe. Det er imponerende og det er noget, som jeg personligt tror der kommer mere af de kommende år, da vi får svære og svære ved, at få folk til at reagere på bannermaterialer eller ligende.

Kan man som virksomhed lave en YouTube-kanal, som får samme succes, som en YouTuber? Svaret er ja, og en af de virksomheder som jeg personligt syntes har gjort det godt er Fleggard,som lavede et samarbejde med Casper Christensen og lavede en “mini-serie”, som måske ikke fik så mange abonnenter på deres YouTube kanal, men alligevel fik mange visninger og nyhedsbrevstilmeldinger, til deres nyhedsbrev. Silvan har også fået stor succes med deres “how-to-videoer” – så ja virksomheder kan sagtens få succes på YouTube, hvis ideen blot er den rigtige.

Hvilken fordel har YouTube, som podcast ikke har? YouTube har langt flere seerere end der er lyttere til podcast-mediet. Det er nok den klart største fordel. Der er dog også langt større konkurrence, så der skal en god gang knofedt til, at komme igang med en YouTube-kanal og få succes med den.

En fordel som jeg også ser, som en af de helt store er at dine YouTube-film kan komme med i Googles søgeresultater. YouTube er som mange ved, ejet af Google, og de har derfor gjort det muligt, at få ens YouTube-videoer med ud i Google søgeresultatet, hvis du har lavet dit SEO arbejde godt nok, på dine YouTube-videoer. Du skal altså ikke undervurder YouTube-SEO, da det både giver dig store fordele på YouTube, og på søgemaskinen Google.

En anden markant forskel på de to medier er, at på YouTube kan du benytte annoncering til at booste dit indhold, og så kan du også lave links i dine videoer, som sender brugerne til ens hjemmeside. Dette er ikke muligt med podcast, og jeg tænker at det er de færreste der lytter til en podcast og derefter går ind påpodcastens hjemmeside. – og skulle de gøre det, kan du ikke måle på det, da det eneste man kan måle på ved en podcast er antal downloads den har.

Fordelen ved video er, at filmudstyret til at lave en relativ skarp video i dag, er nemt at få fat i, da vi oftest render rundt med en smartphones, som har et udemærket videokamera. Når du skal lave en podcast, skal du mange gange ud og investere i lidt udstyr, hvilket tit kræver lidt research, på de mange muligheder af mikrofoner, som passer bedst til dit podcastformat.
Selvom videoudstyret til en YouTube-video er nemt at komme til, så er der dog stadig mange, som har svært ved at lade sig filme. Dette er en barierer jeg høre flere har. Den barierer er der dog ikke nogen grund til at have. Det er ikke så unaturligt at filme sig selv længere, som det var for år tilbage. – Så der er ingen undskyldninger, du skal bare igang.

Podcast eller YouTube – Ulemper

Podcast kan for nogen godt virke uoverskueligt. En ting er at man skal finde ud af hvordan formatet skal være i ens podcast, men man skal også til at finde ud af, hvilket udstyr man skal investere i, for at man får den rigtige lyd og setup. En mobiltelefon kan man komme langt på, når der skal optages film, men du kommer desværre ikke langt med en mobiltelefon, når du skal lave podcast. Lyden er for at sige det lige ud, ikke god nok.

Når du har fundet dit udstyr til din podcast, så skal du også ud og finde den hostingpartner, hvor du vil hoste din podcast. En podcast-hosting er her, hvor du skal oploade dine lydfiler, så de kommer med i dit RSS feed. Dette RSS feed skal du bruge til at ligge ud til de forskellige podcast tjenester, så de automatisk opdatere din podcast, når du ligger en ny episode online. I din podcast hosting for du som regel også statistik med, så du kan se, hvor mange der downloader dine podcastepisoder.

Den hostingudbyder jeg bruger er Podbean, men der er også andre alternativer såsom Bluberry og Libsyn.

Podcast er altså ikke gratis at komme igang med, som YouTube vil være.

YouTube er nemt at komme igang med, da en YouTube-kanal er relativ hurtig at stable på benene. YouTube er 100% gratis at komme igang med – men der hvor det bliver svært for mange, er når man skal til at producere indhold, da man måske ikke føler sig så godt tilpas foran et kamera. Der er lige en barriere, man skal komme igennem der.

Mange der starter en YouTube-kanal oplever, at der ingen visninger er på deres film i starten, hvilket gør at mange opgiver at fortsætte. Man er nød til at give det tid, og så skal man sætte sig ind i YouTube-SEO eller få hjælp til det, da dette er noget, som kan kickstarte din kanal.

Sidst men ikke mindst så indse at dit videoindhold ikke er det bedste i starten. Det er også okay. Start op og løbende vil du blive bedre til at lave dit videoindhold. Man skal jo starte et sted.

Den hurtige konklussion

Podcast

Fordele:

  • Podcasting i DK er i vækst på lyttertal
  • Flere tjenester såsom Spotify begynder at tilbyde podcast
  • Når du har et podcast RSS feed kan det spredes ud til flere tjenester uden mer-omkosting
  • Mediet er ikke mættet, og lytterne bliver blot flere og flere,  så der er stadig plads til flere danske podcaster

Ulemper

  • Det er ikke gratis at komme igang.
  • Du skal sætte dig ind i hosting, lyd, redigeringsprogrammer og mikrofoner’
  • Du kan ikke booste dit indhold, så det bliver mere synlig på diverse podcast-tjenester
  • Du kan ikke lave links ind til din hjemmeside og det er få der høre en podcast, som går ind på ens hjemmeside lige efter. Og du kan ikke måle på om det sker, så det forbliver gætværk.

YouTube

Fordele

  • YouTube er gratis at komme igang med
  • Google ejer YouTube, hvilket gør dine videoer kan komme med i søgeresultaterne på Googles søgetjenester
  • Udstyr du skal bruge til at lave video med, er i dag nemt at komme til for penge
  • Har du penge, så har du har mulighed for at booste dit indhold igennem Googles annoncetjeneste Google AdWords, så dit indhold hurtigere bliver synligt for din målgruppe
  • Man kan lave links ind til ens hjemmeside og på den måde flyt brugerne ind i dit eget univers

Ulemper

  • Du skal helst kunne YouTube-SEO for at få succes med din kanal
  • Det kan være svært at stille sig foran et kamera, når der skal laves indhold med en selv i fokus
  • De fleste kanaler starter med meget få visninger – men giv ikke op.
By |2018-10-20T10:16:48+00:00maj 28, 2018|Online Marketing|

Smid en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.