— Dette indlæg er opdateret d. 19/2/2019 —

Facebook er uden tvivl det største sociale medie, og det er et medie, som i lang tid har været interessant for de fleste virksomheder og brands grundet Facebooks enorme brugerskare og data. Mange virksomheder har i en lang årrække benyttet sig af ”gratis” markedsføring ved at skaffe ’likes’ til sin Facebookside for herigennem at kommunikere med sine følgere via gratis opslag. Men denne tid er forbi.

Facebook har strammet markant op for deres algoritme, så virksomhedssider ikke kan nå ud til alle deres følgere. En strategi Facebook har brugt for at tvinge virksomheder til at benytte sig af deres annonceringsværktøj, for at komme bredere ud med virksomhedens budskaber. Facebook har tidligere givet gratis rækkevidde til virksomhederne, og hvis virksomhederne producerede godt indhold, så belønnede Facebook det ved, at gøre opslaget mere viralt. En strategi som længe har virket godt for mange virksomheder, men som nok desværre snart er slut.

Facebook strammer op og slår organiske opslag ihjel – i hvert fald næsten

Det er ingen hemmelighed, at Facebook tjener sine penge igennem deres annoncer. Så disse stramninger i algoritmen måtte næste komme, da deres platform efterhånden er blevet mere eller mindre uundværlig i virksomhedernes marketingsplaner. Ser man på Facebooks aktier, så viser det sig også at hver gang Facebook har strammet algoritmen, så har virksomheden tjent flere penge. Så selvom de fleste virksomheder skal vænne sig til at bruge penge på Facebook, så er det ikke noget som skræmmer virksomhederne væk fra Facebook.

Med Facebooks nye stramninger i algoritmen tyder det på, at Facebook vil tvinge virksomhederne til at bruge annoncekroner i stort set på alle opslag for at få deres budskaber ud til målgruppen. Dette betyder ikke, at du skal stoppe med at lave opslag på Facebook, da du stadig kan ramme en lille del af din målgruppe organisk, men du skal vænne dig til, at når du benytter dig af organiske opslag, så får du ikke samme forventede effekt af dit arbejde som du måske gjorde for 2 – 3 år siden. Desværre.

Facebook annoncering bliver dyre og dyre

I og med at organiske opslag er blivet sværere at få succes på, er flere virksomheder begyndt at bruge Facebooks annonceværktøj mere. Dette betyder, at vi automatisk vil opleve at Facebook-annonceringen vil blive dyre og dyre. Det hænger sammen med, at Facebooks annonceværktøj er et budsystem (ligesom mange andre annonceringsværktøjer) på den måde, at når du byder ind på en målgruppe, som mange andre også byder ind på, så stiger prisen på dine annoncer.

Det vigtigt at holde sig for øje her, at mange virksomheder vil blive tvunget til at se på de annoncetiltag, de foretager sig på Facebook i dag – altså analysere på, om deres annoncer stadig vil være rentable, når prisen stiger. Dette vil sandsynligvis kræve justeringer for nogle virksomheder. Samtidig vil der komme en periode, hvor oplevelsen bliver, at selvom man optimerer på sine annoncer, ja så performer de ikke helt så godt, som de plejer på grund af den stigende konkurrence.

Din succes på Facebook stopper ikke – du skal blot lægge en ny strategi

Facebooks stramninger i algoritmen betyder ikke, at vi skal stoppe med at bruge Facebook, som marketingskanal. Det betyder blot, at man som virksomhed skal lægge en strategi for, hvor mange kræfter man vil bruge på mediet, og hvor meget vil man betale. I lang tid har strategien for mange været, at lave opslag flere gange om ugen, for at få så meget synlighed som overhovedet muligt. Tidligere var det også således, at en aktiv Facebookside typisk fik flere interaktioner på opslagene, og med flere interaktioner  belønnede Facebook med ekstra rækkevidde på ens opslag. Sådan er det bare ikke længere.

Flere virksomheder oplever, at lige meget hvor mange opslag der laves – og lige meget hvor mange interaktioner der kommer pr. opslag – så når de ikke den rækkevidde på deres opslag som de plejer. Det er helt normalt på grund af algoritmestramningerne.

Jeg tror personligt, at vi i stedet skal bruge mere tid på at lave kvalitetsindhold til vores Facebookopslag – og derefter smider penge i opslaget og målretter det mod de personer, som er relevante for virksomheden. Med andre ord vil vi stoppe med at lave de små opdateringer, som nogen virksomheder stadig laver i dag, blot for at få en form for indhold ind på vores newsfeed. Dette ender med at blive en masse arbejdstimer, som ikke tjener sig hjem, da opslagenes organiske performance ikke er større.

At skaffe ’likes’ til ens Facebookside blevet ligegyldigt

Når et opslag målrettes via annoncering, betyder det, at vi i princippet ikke behøver at tænke på ’likes’ til vores Facebookside mere, da vi nu vil til at målrette alt vores indhold til relevante personer fremfor blot at vise det til de brugere, som allerede følger ens Facebookside. 

Læs mere om dette i mit indlæg omkring likes og interaktioner.

Men betyder det så, at vi ikke skal have vækst i ’likes’ på Facebook?

Personligt syntes jeg ikke det er så vigtigt længere. Brugerne går sjældent ind på en Facebookside og ser hvor mange likes deres side har. Vi oplever som regel kun brands direkte i vores newsfeed, og vi reagere ligegodt om de har 1 eller 100.000 følgere. Hvis ikke man allerede har gjort det, så skal man nok til at vænne sig til tanken om at den organiske synlighed på Facebook er fortid, og at man i stedet skal lave godt indhold som man så betaler for at få ud til ens målgruppe.