Categories
Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering: 5 nemme fif til bedre resultater på dit website

Konverteringsoptimering på ens hjemmeside, er en undervurderet disciplin. Rigtig mange online kampagner fører deres bruger over på din hjemmeside, og derfor er det vigtigt, at din hjemmeside fungere 100% optimalt. Står du og skal til at lave konverteringsoptimering på din hjemmeside, så har jeg her 5 nemme fif til, hvordan du kan få mere ud af din hjemmeside rent konverteringsmæssigt og hvordan du kan blive klogere på din hjemmesides performance. Disse 5 tiltag er nogen jeg personligt bruger meget, når jeg skal optimere på et website og som langt de fleste tilfælde giver bedre resultater.

1. Hastighedsoptimering

Hastighedsoptimering var en ting, som Google for alvor satte fokus på i 2018, hvor det blev en såkaldt “rankingfaktor”. Det vil sige at Google belønnede de sites som performede godt hastighedsmæssigt med bedre placeringer i søgeresultaterne. Det blev altså en disciplin, som SEO-folk begyndte at have mere fokus på. Hastighedsoptimering er ikke kun noget, som er godt for din hjemmeside når det kommer til SEO. Det er noget som giver en god oplevelse for din besøgende på hjemmesiden og kan derfor også være med til at hæve din konverteringsrate. Hurtigere hjemmesider har en højere konverteringsrate. Det er ikke noget jeg bare siger, men noget som i flere omgange er blevet bevist i flere tests rundt i verden. En undersøgelse i 2017 viste også at 1 sekund langsommere loadtid på Amazon.com ca. gav 7% færre konverteringer og dermed 7% færre kunder. Ja det lyder vildt, men det er sandt.

Hastighedsoptimering er desværre ikke bare noget, man bare lige gør. Det kan være en teknisk affære, men en god ting at investere i. Har du WordPress, så findes der rigtig mange plugins, som kan hjælpe dig med at få en hurtigere hjemmeside. Bruger du plugins til at hastighedsoptimerer din WordPress hjemmeside, så husk for guds skyld at løbende tjekke din hjemmeside igennem for fejl. Der kan nemt ske tekniske fejl, når man begynder at arbejde med de elementer som kan forbedre hastigheden på din hjemmeside. Så ikke unormalt at der er noget som ikke fungere, hvis du bare trykker ja-tak til alle funktioner.

Du kan teste din hjemmesides performance på de 4 nedestående online tools. De er alle gratis, og giver alle optimeringstips til din hjemmeside. HUSK at det ikke er nok, bare at bare tjekke din forside. Du skal også tjekke dine undersider for at få det rigtige billede af, om din hjemmesides hastighed.

Hastighedsoptimeringsværktøjer

Google Pagespeed Insights

Link: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Google Pagespeed insights er Googles eget testværktøj. Dette må ikke ignoreres, når man arbejder med hastighedsoptimering, da det er her du kan se om Google syntes din hjemmeside er hurtig eller ej.

Gå ind på linket, og scan din hjemmeside. Du vil modtage en score fra 0 til 100 på både mobil og desktop. Din mobilscorer er den, som betyder mest, da det er den score, som giver point i søgeresultaterne (på grund af mobile first tankegangen hos Google). Får du en meget lav scorer, vil Google give din URL et rødt mærke, hvis den er OK, så er mærket orange og med en god er den grøn. Du skal op og have en score på 90/100 for at få en grøn score, og det er den du skal gå efter, da det er den, som Google ser som god.

Får du ikke en grøn scorer, så vises en liste over de ting, som Google siger mener du skal arbejde med, for at forbedre din score.

Test my site with Google

link: https://testmysite.withgoogle.com/intl/da-dk 

Hvorfor skal vi dog bruge endnu et Google værktøj, når vi lige har fået vores score via Pagespeed Insights? – Det er fordi at Google også har lavet et pagespeed system, som alene har fokus på mobilhastighed, og her måler den din hjemmeside på en 3G forbindelse. Dette gør Google Pagespeed Insights ikke, og derfor en information, som du ikke tidligere har fået.

Med dette system får du også det antal sekunder det tager Google at indlæse din side, og dette gør du heller ikke med Pagespeed Insights.

Når du har scannet din URL igennem, så får du altså loadtiden på en 3G forbindelse. Du får en vurdering om du har en rød, orange eller grøn score, og så fortæller den dig ca. hvor mange procent der vil forlade din hjemmeside på grund af hastigheden. Det sidste her, skal man ikke tage for højtideligt.

Pingdom tools

Link: https://tools.pingdom.com/

Dette hastighedstool, har intet med Google at gøre. Du skal altså se det her som et tool, der skal bruges for at tænke på sekunder, i stedet for en score højt hos Google. Pingdom tools er et fremragende værktøj, da du her kan teste din hjemmeside fra en server, som ligger i nærheden af DK (Sverige, Stockholm). Dette giver et retvisende billede af oplevelsen til de brugere, som søger fra Danmark.

Pingdom tools er ligesom det overstående, et tool hvor du skal scanne hver enkelte URL på din hjemmeside og få en scorer derpå. Hver gang du har lavet en scanning af en side, vil du få råd til hvordan du kan gøre den enkelte side hurtigere, og så får du også en god oversigt over de filer, som gør at din hjemmesides performance er ikke er som den skal være.

GTmetrix

Link: https://gtmetrix.com/

Dette værktøj minder meget om Pingdom tools. Dette giver dig også en score ud fra sidens hastighed, og giver dig en liste med forbedringsforslag til din hjemmeside. Det man dog skal være opmærksom på, at med dette tool, er at det målet fra en server, som står i Canada, hvilket kan gør at din hjemmeside vises lidt langsommere end den i virkeligheden er. Det er minimalt med de hastigheder vi har på nettet i dag osv. men derfor syntes jeg alligevel lige at det skal nævnes.

GTmetrix er godt at bruge, da det oftest kommer med andre forbedringforslag end Pingdom Tools, og så er det generelt bare godt at bruge mere end et system, når der skal testes, da der kan komme forskellige forbedringsforslag og resultater iht. hvilket system man bruger. GTmetrix er ligesom Pingdom Tools gratis at bruge. Der er også en Pro-version af GTmetrix, men personligt syntes jeg, at gratis version er OK til det den skal.

2. Tænk sociale medier ind i dine vigtigste produkt og ydelsessider

Rigtig mange hjemmesider har en større indflydelse på deres online kampagner på de sociale meders performance end folk lige tror. Vi har tendenser til hele tiden  at forsøge at optimere vores kampagner på Facebook, Instagram eller LinkedIn, hvis ikke vi er tilfredse med kampagnens resultater. Vi glemmer tit at se om det i virkeligheden ikke er hjemmesiden, der er skyld i den dårlige performance. Når du sender nogen ind på din hjemmeside fra de sociale medier. er der 3 ting du skal være særligt opmærksom på:

  1. Annoncering på sociale medier er push-markedsføring. Push-marketing betyder at du skubber et budskab ud til en brugereskarer som ikke nødvendigvis kender- eller leder efter dit produkt. Brugerne søger altså ikke selv aktivt efter dit produkt, og du skal derfor være 100% sikker på, at den landingsside brugerne klikker sig ind på, har den information brugeren skal bruge til at forstå produktet, men også til at blive interesseret i produktet. Den information skal brugerne kunne aflæse på ca. 2-3 sekunder. Kan de ikke det, så er de videre.
  2. Brugerne leder ikke efter yderlig information på din hjemmeside, når de har klikket på en annonce. Oftest er det sådan, at når en bruger klikker sig ind på en hjemmeside fra de sociale medier, så kigger de kun på den ene side du har ført dem over til. Du skal altså have en landingsside der konverterer brugerne med det samme. Du må aldrig forvente at brugerne klikker sig rundt på de andre undersider du har, for det har brugerne hverken lyst eller tid til. Så din hjemmeside skal være nem at aflæse og den skal være sælgende.
  3. Folk er på farten, når de er på sociale medier. Din landingsside skal være hastighedsoptimeret. Browserne som de sociale medier benytter er i sig selv ikke de hurtigste. Din hjemmeside må altså ikke være langsom at hente, da dette giver brugerne en dårlig oplevelse, og det gør ondt på din kampagnes performance.

De 3 overstående tiltag er nogen du hele tiden skal have for øje, når du skal lave sider, hvor du gerne vil have besøg fra de sociale medier. Din side skal altså være en side hvor alt information er nemt tilgængeligt, og hurtigt at afkode. Er det ikke det, så kan du få nok så mange kliks på dine kampagner, uden at opnå den nødvendige succes.

3. Bliv klogere på hvor meget dine besøgende scroller

Hjemmesider i disse tider bliver hurtigt lange og indholdstunge – og næsten ikke til at komme udenom, når brugerne ser din hjemmeside via mobil – og det er måske 50% af brugerne der gør dette. Det er derfor vigtigt at vide om de bruger som er på din hjemmeside vælger at scrolle ned til sidens vigtigste informationer og call-to-actions. At indhente scroll-data kan gøres på flere forskellige måder. Der er værktøjer som HotjarCrazy Egg og VWO der kan hjælpe dig med at indfange scroll data via opsætning af heatmaps, men jeg vil dog selv foretrække, at du får sat noget event-tracking op på Google Analytics, som så giver dig den nødvendige data som du skal bruge. Det er gratis (hvor de andre programmer koster pr. måned) når først det er sat op, og så har du også alt data samlet et sted.

Scroll-data bruger jeg ofte, når jeg skal analyserer om brugerne benytter mine websites optimalt. Det er nemlig vigtigt at vide, hvor mange procent af mine besøgende som ser mine vigtigste call-to-actions. Ved at vide hvor magender ser ens knapper, eller formularer, kan man nemmere finde frem til om det er ens vigtigste touchpoints som skal flyttes, eller laves om. Vi har nemlig tit tendenser til at se konverteringsoptimering som en disciplin hvor vi skifter lidt tekst- eller farve på vores knapper, men hvad hjælper det hvis ingen scroller ned til det sted, hvor knappen er placeret.

Du kan med Scroll data også hurtigt se om dine kampagner giver mange fejlklik eller ej. Hvis du har få procenter af dine besøgende, som har været 50% nede på din landingsside, kan det være et tegn på fejlklik, eller at dine kampagnebudskaber ikke stemmer overens med det, som brugerne ser på din produkt- eller landingsside.

4. Undgå burger-menu på din hjemmesides desktopversion

En såkaldt burgermenu (de tre vandrette streger, som oftest er oppe i højre hjørne) er en trend som kom, da mobiltelefonerne begyndte at trumfe igennem. I dag er det nærmest standard på alle mobilversioner af en hjemmeside, da man her ikke har plads i toppen til ens menu-punkter. På ens desktopversion er der plads, men alligevel er der mange hjemmesider, som er begyndt at bruge burgermenuen på deres desktopversion og på den måde skjule sine menupunkter. Det er ikke smart.

En af de gode ting ved at have synlig menu er, at folk hurtigere kan finde hjemmesidens vigtigste sider. Lad os sige at du er mekaniker og har sider som:

  • Om os
  • Brugte biler til salg
  • Services
  • Online booking
  • Kontakt

En lokal bruger kommer ind på din hjemmeside og leder straks efter sidens kontaktoplysninger, da hans bil er i stykker. De står måske på forsiden og derfor ringer til værkstedet. Hurtigt og nemt – men måske det havde været endnu smarter, hvis brugeren havde bestilt sin tid online… hvis brugeren kendte til den funktion og kunne heller ikke se noget omkring denne funktion, da dette menupunkt var gemt væk i en burgermenu. Synlige menulinks er altså ikke kun til at vise en hurtig navigation, men også en god måde, at have ens vigtigste links fremhævet. Du skal huske på at ens menu er ikke kun vist på ens forside eller produktsider. Den er vist på ALLE sider og du sikre derfor at uanset hvilken side dine brugere besøger, så vises de vigtigste indgange/sider.

Selvom du har en burgermenu, kan du ikke forvente at alle dine besøgende kigger der i. Du kan derfor hurtigt blive udsat for at der er menukpunkter dine brugere ikke kommer til at se, og derfor ikke ved eksisterer.

Så har du en burgermenu på din side, så skal du sikre at dine vigtigste sider vises udenfor menuen også – Gør du dette, så husk at tracke på ændringen, og du vil se en stor forskel på besøgende ind til dine vigtigste sider. Det er et af de tricks der giver bedst resultater, når du laver konverteringsoptimering på din hjemmeside.

5. Din konverteringsrate er og forbliver dit vigtigste værktøj

Når du arbejder med konverteringsoptimering, så er det absolut vigtigste tal din konverteringsrate. Din konverteringsrate fortæller dig, hvor mange af dine besøgende, som rent faktisk konverterer/udføre et mål. Har du 100 besøg og 5 af dem foretager et konvertering, er din konverteringsrate 5%. Det er vigtigt, at du sætter din Google Analytics op, så dine konverteringer, er noget som giver forretning. Du skal altså ikke have Smartmål aktiveret, eller måle på hvor mange af dine brugere der har besøgt 3 sider. Gør du det, så skal du i hvert fald styrer din konverteringsrate ved siden af Google Analytics eller huske at ekskludere ligegyldige mål, når du skal se på dine vigtigste konverteringer.

Har du ikke styr på din konverteringsrate, så har du svært ved at måle på dine ændringer på din hjemmeside, når du laver konverteringsoptimering. Det er nemlig konverteringsraten der viser dig om din hjemmesider performer godt eller dårligt. Det er altså det tal som fortæller dig, om du og dit marketingsteam skal arbejde med at optimere på hjemmesiden eller de annoncer/kampagner, som giver besøgende ind til hjemmesiden.

En rigtig god ide, når man arbejder med konverteringsrate er ved at måle din konverteringsrate pr. kilde. En kilde i Google Analytics fortæller dig hvor dine besøgende kommer fra. Det kan være Facebook, Instagram, Google, Google/cpc, Direkte eller noget helt andet. Mål konverteringsraten på den enkelte kilde, for at blive klogere på de forskellige markedsføringformer og brugere. En dårlig konverteringsrate, kan nemlig også skyldes dårlige kampagner. Har du eksempelvis en kampagne på Facebook, som giver et hav af fejlkliks ind til din landingsside, så vil du hurtigt også kunne få overordnet dårlig konverteringsrate på din hjemmeside, hvis mange af dine besøgende kommer fra den enkelte kampagne. Det kan altså være misvisende, hvis alle de andre kilder performer fint.

Håber du har fået noget ud af overstående tiltag – Tak fordi du læste med 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.