Custom intent er en målretning Google tilbyder til deres display annoncering. Denne annoncemålretning er en målretning, hvor du har mulighed for at finde din ønskede målgruppe via søgeord og webadresser. Du kan med andre ord indtaste dine favoritsøgeord og så de hjemmesider du mener din målgruppe benytter, så vil Google finde de personer der minder om dem som ser disse sider eller søger efter de givende søgeord.

Klik her hvis du vil direkte ved til step-by-step guiden

Google skriver således omkring deres målretning:

Googles egne ord (oversat til dansk)

“Tilpassede målgrupper giver dig mulighed for at nå det ideelle målgruppe for din virksomhed i dine Displaykampagner ved at segmentere annoncegrupper i henhold til de specifikke søgeord og destinationssider, du gerne vil målrette mod. Du kan bruge brugerdefinerede målgrupper med automatisk oprettede målgruppesegmenter, eller du kan definere dine egne målgrupper ved at indtaste søgeord, webadresser og apps relateret til dit produkt eller din tjeneste. Google Ads viser derefter annoncer til personer, der sandsynligvis vil være interesserede i disse søgeord på sider, apps og videoer. “

kilde: Google support

Her målretningen Custom Intent skiller sig markant ud, er når du vil ud og ramme dine konkurrenters besøgende. Du kan med Custom Intent jo indtaste webadresser ind, og her kan du så tage hele din konkurrentliste og indsætte dem. Det gør at Google finder brugere der ligner dem, som besøger dine konkurrenters hjemmesider, og så er chancen større for, at de brugere også er interesseret i dine produkter eller ydelser – ja og måske også nogen som faktisk har været inde på dine konkurrenters hjemmeside.

Derfor kan du ramme konkurrenternes besøgende med Custom Intent

Som jeg også forklare i overstående tekst, så kan Google lave en målgruppe til dig, som er baseret på brugere som besøger specifikke hjemmesider. Har du derfor en liste med dine konkurrenter (lad os sige en liste med 15 url’er), så er der rimelig stor chance for, at du målretter dine banner direkte mod nogen af dine konkurrenters besøgende. Lad mig prøve at forklare hvorfor.

Eksempel:

Lad os sige at du solgte vinduer, og du havde 7 andre store konkurrenter der lavede det samme. Hvis du så går ind og siger til Google at den skal lave en målgruppe via Custom Intent der minder om de personer som har været inde på deres hjemmesider:

Konkurrent1.dk

Konkurrent2.dk

Konkurrent3.dk

Konkurrent4.dk

Konkurrent5.dk

Konkurrent6.dk

Konkurrent7.dk

Google går ind og ser på hvilken personer, som så har været inde på overstående sider og forsøger at ramme de brugere, som minder mest om dem. Det gør så at:

Google forsøger at lave en målgruppe ud fra dem som har besøgt Konkurrent2.dk, da den er indsat på min liste. Google går ind og finder folk der minder om dem, som har besøgt sider der minder om, så den kan NÆSTEN ikke undgå at den finder nogen af de personer som har besøgt de andre konkurrerende hjemmesider.

Google siger selv at den ikke tager 1-til-1 de personer, som besøgt de websites, som skrives på din konkurrentliste. Så det er ikke sådan, at når du har tastet konkurrent2.dk ind, så er det en re-targeting kampagne for alle der har besøgt denne side, men den vil jo ikke kunne undgå de andre. Så formlen ser således ud:

Konkurrent1.dk (kan tage de besøgende fra 2,3,4,5,6,7)

Konkurrent2.dk (kan tage de besøgende fra 1,3,4,5,6,7)

Konkurrent3.dk (kan tage de besøgende fra 1,2,4,5,6,7)

Konkurrent4.dk (kan tage de besøgende fra 1,2,3,5,6,7)

Konkurrent5.dk (kan tage de besøgende fra 1,2,3,4,6,7)

Konkurrent6.dk (kan tage de besøgende fra 1,2,3,4,5,7)

Konkurrent7.dk (kan tage de besøgende fra 1,2,3,4,5,6)

Du giver altså Google muligheden for, at finde de rigtige personer til dig på tværs af dine konkurrenter, fordi de personer som besøger disse hjemmesider, er dem som minder mest om hinandens interesser. Så det er derfor vigtigt at du får skrevet alle dine konkurrenter ind, så du giver Google så meget data, at arbejde med som muligt.

Custom Intent er både for B2B og B2C virksomheder

Selv bruger jeg meget målretningen Custom Intent til de kunder jeg laver annonceringskampagner for. Jeg bruger oftest denne kampagnetype til lead-cases, og ikke så meget til webshops, da webshops oftest måler deres annoncebudgetter direkte med den omsætning, som er kommet tilbage, og her kan denne målretning ikke opnå samme resultater som Google- og Facebook Shopping kan.

Dette skal ikke forstås således, at denne kampagnetype ikke kan bruges til B2C-cases. Har brugt den til konkurrencer for webshops og  også til ting som eksempelvis branding af nyt produkt med stor effekt – men måler du kun på direkte salg, så kan dine annoncekroner bruges mere effektivt andre steder.

Step-by-step guide til hvordan du kommer igang

1 – Login på din Google Ads konto og opret ny kampagne

Custom intent step 1

2 – Vælg din målretning. Det skal dog være en målretning til tilbyder Display

3 – Vælg så Displaynetværket

4 – Opsæt din kampagne som du plejer med priser, land, budgivning osv. – Under målretning vælger du ‘Målgruppe i markedet og tilpasset målgruppe med søgehensigt’

Custom intent step 5

5 – Vælg ikke nogen målgrupper i markedet, men klik i stedet på ‘Ny tilpasset hensigtsmålgruppe’

Custom intent step 5

6 – I feltet indsætter du så konkurrenternes URL’er (du kan max indsætter 15 styks) – og tryk opret.

7 – Færdiggør din kampagne med annoncerne du ønsker at bruge, og så er du igang.