Kategorier
Online Marketing

Google Custom Intent : Step-by-step guide til bedre Display Ads

Google Custom Intent er en målretning Google tilbyder i deres display annoncering. Med denne annoncemålretning er det muligt, at finde din ønskede målgruppe via søgeord og webadresser. Du kan med andre ord indtaste dine favoritsøgeord og så de hjemmesider du mener din målgruppe benytter (konkurrenterne), så vil Google finde de personer der minder om dem, som ser disse sider eller søger efter de givende søgeord.

Klik her hvis du vil direkte ved til step-by-step guiden

Google skriver således omkring deres målretning:

Googles egne ord (oversat til dansk)

“Tilpassede målgrupper giver dig mulighed for at nå det ideelle målgruppe for din virksomhed i dine Displaykampagner ved at segmentere annoncegrupper i henhold til de specifikke søgeord og destinationssider, du gerne vil målrette mod. Du kan bruge brugerdefinerede målgrupper med automatisk oprettede målgruppesegmenter, eller du kan definere dine egne målgrupper ved at indtaste søgeord, webadresser og apps relateret til dit produkt eller din tjeneste. Google Ads viser derefter annoncer til personer, der sandsynligvis vil være interesserede i disse søgeord på sider, apps og videoer. “

kilde: Google support

Her hvor Google Custom Intent skiller sig markant ud, er når du vil ud og ramme dine konkurrenters besøgende. Du kan med denne målretning indtaste dine konkurrenters webadresser ind, og bruge Googles data, til at målrette dine annoncer mod folk som minder om dem som besøger dine konkurrenter. På den måde er chancen større for, at de brugere også er interesseret i dine produkter eller ydelser – ja og måske også nogen som faktisk har været inde på dine konkurrenters hjemmeside.

Det skal dog siges, at Google Custom Intent ikke er re-targeting, som rammer dine konkurrenters besøgende, men det er nok det tætteste du kan komme på at få lov at bruge data fra konkurrenterne til at målrette din annoncering.

Derfor kan du ramme konkurrenternes besøgende med Google Custom Intent

Som jeg også forklare i overstående tekst, så kan Google lave en målgruppe til dig, som er baseret på brugere, som besøger specifikke hjemmesider. Har du derfor en liste med dine konkurrenter (gerne 15 url’er), så er der rimelig stor chance for, at du målretter dine banner direkte mod nogen af dine konkurrenters besøgende. Lad mig prøve at forklare hvorfor.

Eksempel:

Lad os sige at du solgte vinduer, og du havde 7 andre store konkurrenter, der lavede det samme. Hvis du så går ind og siger til Google, at den skal lave en målgruppe via Google Custom Intent målretning, der minder om de personer som har været inde på deres hjemmesider:

Konkurrent1.dk

Konkurrent2.dk

Konkurrent3.dk

Konkurrent4.dk

Konkurrent5.dk

Konkurrent6.dk

Konkurrent7.dk

Google går ind og ser på hvilken personer, som så har været inde på overstående sider og forsøger at ramme de brugere, som minder mest om dem. Det gør så at:

Google forsøger at lave en målgruppe ud fra dem, som har besøgt Konkurrent2.dk, da den er indsat på din liste. Google går ind og finder folk der minder om dem, som har besøgt sider der minder om, så den kan NÆSTEN ikke undgå, at den finder nogen af de personer, som har besøgt de andre konkurrerende hjemmesider.

Google siger selv at den ikke tager 1-til-1 de personer, som besøgt de websites, som skrives på din konkurrentliste. Så det er ikke sådan, at når du har tastet konkurrent2.dk ind, så er det en re-targeting kampagne for alle der har besøgt denne side, men den vil jo ikke kunne undgå de andre. Så formlen ser således ud:

Konkurrent1.dk (kan tage de besøgende fra 2,3,4,5,6,7)

Konkurrent2.dk (kan tage de besøgende fra 1,3,4,5,6,7)

Konkurrent3.dk (kan tage de besøgende fra 1,2,4,5,6,7)

Konkurrent4.dk (kan tage de besøgende fra 1,2,3,5,6,7)

Konkurrent5.dk (kan tage de besøgende fra 1,2,3,4,6,7)

Konkurrent6.dk (kan tage de besøgende fra 1,2,3,4,5,7)

Konkurrent7.dk (kan tage de besøgende fra 1,2,3,4,5,6)

Du giver altså Google muligheden for, at finde de rigtige personer til dig på tværs af dine konkurrenter, fordi de personer som besøger disse hjemmesider, er dem som minder mest om hinandens interesser. Så det er derfor vigtigt, at du får skrevet alle dine konkurrenter ind, så du giver Google så meget data, at arbejde med som muligt.

Google Custom Intent er både for B2B og B2C virksomheder

Personligt elsker jeg at bruge målretningen Google Custom Intent til de kunder jeg laver annonceringskampagner for. Jeg bruger ofte denne kampagnetype til lead-cases (B2B), og ikke så meget til webshops, da webshops oftest måler deres annoncebudgetter direkte med den omsætning, som er kommet tilbage via annonceringen. Her kan denne målretning ikke opnå samme resultater som Google- og Facebook Shopping eksempelvis kan.

Dette skal ikke forstås således, at denne kampagnetype ikke kan bruges til B2C-cases. Har brugt den til konkurrencer for webshops og  også til ting som eksempelvis branding af nyt produkt, med stor effekt – men måler du kun på direkte salg, så kan dine annoncekroner blive brugt mere effektivt på andre annoncetyper end Display annoncering.

Step-by-step guide til hvordan du kommer igang

1 – Login på din Google Ads konto og opret ny kampagne

Google Custom intent step 1

2 – Vælg din målretning. Det skal dog være en målretning til tilbyder Display

Kampagnemålretning i Google Ads

3 – Vælg så Displaynetværket

Google Display netværk

4 – Opsæt din kampagne, som du plejer med priser, land, budgivning osv. – Under målretning vælger du ‘Målgruppe i markedet og tilpasset målgruppe med søgehensigt’

Google Custom intent step 5

5 – Vælg ikke nogen målgrupper i markedet, men klik i stedet på ‘Ny tilpasset hensigtsmålgruppe’

Google Custom intent step 5

6 – I feltet indsætter du så konkurrenternes URL’er (du kan max indsætter 15 styks) – og tryk opret.

Konkurrent url i Google Custom intent

7 – Færdiggør din kampagne med annoncerne du ønsker at bruge, og så er du igang.

Håber du kunne bruge guiden – og så håber jeg du får stor succes med din næste Display kampagne, da du nu ved hvor effektiv en målretning, du kan lave via Googles data.

Rigtig god fornøjelse!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.