— Dette indlæg er opdateret d. 18/2 2019 —

Rigtig mange virksomheder har en Facebookside og de fleste tror, at det hele handler om, at få en masse likes, så siden/virksomheden ser populær ud for dens målgruppe. Derfor måler mange virksomheder på antal likes på deres Facebookside, og nogen investere også en masse penge for at få dem. Men sandheden er den, at det ikke er likes der er vigtige på ens Facebookside – det er interaktioner.

Mange likes – og hvad så!

Man ser tit små virksomheder, som hurtigt får omkring 10.000 likes på deres Facebookside, også uden at de rigtig har slået noget op på deres newsfeed. “Hvordan i al verden kan dette lade sig gøre” tænker du nok – men det er faktisk ikke så svært. For er der noget mange gerne vil, så er det give et like på Facebook, hvis de kan vinde noget. Altså deltage i en konkurrence. Lyder det ikke nemt? JO! .. men det er i virkeligheden ikke noget, som man kan bruge til en skid. Forestil dig, at du har en virksomhedsside på Facebook med 5.000 likes og de 4.900 er nogen, der er kommet via en konkurrence, hvor de kunne vinde en iPad (en klassiker). Senere på måneden – efter konkurrencen, så smider du et tilbud op på dit newsfeed. Hvor mange af de 4.900 reagere på dette? – svaret er INGEN – for de er i virkeligheden ligeglad med dine produkter og ydelser, da de bare ville vinde den skide iPad, som var præmien i din konkurrence. Så er det altså kun de sidste 100 ud af 5.000, der måske vil reagere eller syntes, at dit opslag er interessant – hvis altså de ser dit opslag. På grund af den stramme algoritme, så det ikke sikkert at nogen af de 100 interesseret brugere overhovedet ser dit opslag. Vi skal huske på, at det langt fra er alle ens følgere, der ser hvad man smider op på Facebook (med mindre man betaler for det) – det er nærmere kun 10 – 15%, hvis du er heldig.

Hellere få af de rigtige end mange ligegyldige

Det er langt bedre at have en virksomhedsside på Facebook, hvor du måske kun har 200 likes, men hvor alle er kommet ind på din facebookside fordi de elsker dit produkt, eller er interesseret i de ting du laver. De er nemmere at tale til og derfor også nemmere at sælge til, og så er du også sikker på, at de få som ser dit opslag, er relevante personer, når du bruger din dyrebare tid, på at skrive et opslag på din virksomhedssides newsfeed.

Snak med din målgruppe via annoncering

Når man har en Facebookside med få likes, så føler man, at man ikke kan tale til ret mange igennem sine opslag og man bliver derfor tvunget til at bruge penge. Sandheden er den, at ligemeget om du har 1.000, 5.000 eller 10.000, så skal du bruge annoncekroner for at dine opslag kommer ud til din målgruppe. Facebook har efterhånden strammet algoritmen så meget, at du stort set ikke kan få succes på Facebook uden penge på lommen.

Så tænk ikke på mængden af likes til din Facebookside, men tænk i stedet på, hvor mange der reagere på dine opslag via kommentar, likes, delinger eller andet. Det er det som giver dine opslag værdi, og billigere rækkevidde til dine opslag. Så det med at tale ud til den ønskede målgruppe er ikke noget man skal have en stor Facebookside for – det er i stedet noget du segmentere efter via Facebooks annoncenetværk, men interaktionerne fra brugerne er noget, som du skal gøre dig fortjent til. Så læg dine kræfter det rigtige sted, nemlig det at lave godt content i dine opslag.

Tænk ikke i likes – Tænk i interaktioner

På Facebook har det aldrig været antal følgere af ens Facebookside, som har gjort, at man kunne lave et viralt hit. Nej det er antal interaktioner på det enkelte opslag, der skaber den virale effekt. Det er svært at få et viralt hit i dag, da der laves nye posts konstant, hvilket gør at det gode content, har svære ved at bryde igennem. Derfor skal man måske også tænke mere i godt content, end at lave mange små hurtige opslag. For der er ingen ide i, at lave et opslag hver dag, hvis ingen reagere på det du laver, fordi der ikke er lagt den nødvendige tid i det enkelte opslag. Så det bedre man kun slår et opslag op ugen, som så tiltrækker lidt mere opmærksomhed, og derfor får en mere positiv effekt, både når det kommer til organisk og betalt synlighed.

Så tiden hvor vi lavede mange opslag er forbi – det er langt bedre, at vi laver godt indhold til vores Facebookopslag, så pengene vi bruger på at nå ud til din målgruppe på Facebook også giver den ønskede reaktion – og måske det ønskede salg 😉

Du vil opleve vækst i dine følgere med Facebook annoncering

At bruge penge på Facebook betyder ikke, at man skal bruge flere tusind kroner om dagen. Minimumsbudget på Facebook er omkring 10 kroner om dagen, så generelt er Facebook annoncering for alle. Man kommer naturligvis ikke langt for 10 kroner om dagen, men det er bedre end man ingen penge bruger og kun køre på den organiske rækkevidde. Så med Facebook annoncering får du det, som du betaler for. Så dit daglige budget på Facebook, skal sættes efter, hvor langt du ønsker at dine opslag skal nå ud til din ønskede målgruppe.

Mange virksomheder indsætter en post i deres markedsføringsbudget, som man ønsker at bruge, til at vækst ens Facebookside med likes med. Du kan hurtigt gøre dette via Like-annoncering, hvor du betaler pr. Like til din Facebookside, men dette er aldrig den rigtige løsning. Det er som regel dyrt, og Facebook finder ikke de rigtige brugere til dig. Det du nemlig siger til Facebook via Like-annoncering er, at Facebook skal målrette dine annoncer mod de personer, som oftest liker Facebooksider – altså ikke dem som klikker og interessere sig mest i det du sælger. Dem rammer du til gengæld med almindelig interaktionsannoncering, da du her siger til Facebook, at de skal forsøge at ramme de brugere, som kunne have interesse i at interagere med dit opslag. Så drop Like-annoncering og kør på annoncering der målrettes mod at få interaktion, på almindelige opslag.
Skal du lave store kampagner, eller opslag der har til formål at lave salg, så vil jeg vælge andre kampagnetyper som konverterings-annoncer (conversion ads), men det er et helt blogpost for sig selv.

En Facebookside som bruger annoncekroner på gode opslag, oplever også at Facebooksiden stiger i antal følgere. Dette sker automatisk løbende, da du med annoncering rammer brugere, som ikke allerede følger din Facebookside, og derfor vil der komme nogen som interessere sig for det du laver, hvilket giver et tryk på Like-knappen engang i mellem. Så med gode opslag og annoncekroner, så vil du BÅDE nå ud til brugerne i din ønskede målgruppe med de rigtige budskaber, og stige i antal likes på din Facebookside.

Så er alle glade!

Konklusion

Nu tror du nok, at dette blogindlæg er en reklame for Facebook annoncering! Men sandheden er den, at vi bare må indse at Facebook er et univers som koster penge at benytte, hvis man virkelig vil have noget ud af de muligheder som Facebook har. Man kan godt have en Facebookside, og kun bruge den til organiske/gratis opslag, men man skal bare ikke forvente for meget, hvilket kan gøre at de timer man bruger på de enkelte opslag kan virke spildte.

Du skal stoppe med at tænke i antal følgere/likes på din Facebookside. Du kan stort set ikke bruge dem til andet, end at prale med at du har dem. Hvis du kigger på din egen adfærd på Facebook, så ved du sikkert også, at det er yderst sjældent, at man går ind på Facebookside. Når man møder et brand på Facebook, er det som regel i ens newsfeed, og her kan du ikke se om det er en Facebookside med mange følgere eller med få – Så måske er det med antal følgere/likes måske bare noget vi selv går og måler på, og ikke noget brugerne rigtig ser.