Kategorier
Online Marketing

Likes er ikke vigtigt på en Facebookside – men det er interaktioner

Rigtig mange virksomheder har en Facebookside i dag, og de fleste tror, at det hele handler om, at få en masse likes, så siden/virksomheden ser populær ud overfor dens målgruppe. Derfor måler mange virksomheder stadig på stigning af antal likes på deres Facebookside, og nogen investere også en masse penge på, at få dem. Men sandheden er den, at det ikke er likes, der er vigtige på ens Facebookside – det handler om interaktioner.

Mange likes – og hvad så!

Man ser tit små virksomheder, som hurtigt får omkring 10.000 likes på deres Facebookside, også uden at de rigtig har slået noget op på deres newsfeed. “Hvordan i al verden kan dette lade sig gøre?” tænker du nok – men det er faktisk ikke så svært.

For er der noget som brugerne gerne vil, så er det at give et like på din Facebookside – altså hvis de kan vinde noget. Altså deltage i en konkurrence. Lyder det ikke nemt? JO! .. men det er i virkeligheden ikke noget, som man kan bruge til en skid.

Forestil dig, at du har en virksomhedsside på Facebook med 5.000 likes og de 4.900 er nogen, der er kommet via en konkurrence, hvor de kunne vinde en iPad (en klassiker) eller et par biograf billetter. Senere på måneden – efter konkurrencen er slut, så smider du et tilbud op på dit newsfeed. Hvor mange af de 4.900 reagere på dette? – svaret er INGEN – for de er i virkeligheden ligeglad med dine produkter og ydelser, da de bare ville vinde den skide iPad, som var præmien i din konkurrence. Så er det altså kun de sidste 100 ud af 5.000, der måske vil reagere eller syntes at dit opslag er interessant – hvis altså de ser dit opslag. På grund af den stramme algoritme, så det ikke sikkert at nogen af de 100 interesserede brugere, overhovedet ser dit opslag. Vi skal huske på, at det langt fra er alle ens følgere, der ser hvad man smider op på Facebook (med mindre man betaler for det) – det er nærmere kun 10 – 15%, hvis du er heldig.

Hellere få af de rigtige end mange ligegyldige

Det er langt bedre at have en virksomhedsside på Facebook, hvor du måske kun har 200 likes, men hvor alle er kommet ind på din facebookside fordi de elsker dit produkt, eller er interesseret i de ting du laver. De er nemmere at tale til og derfor også nemmere at sælge til. På den måde sikre du også, at de få som ser dit opslag, er relevante personer, når du bruger din dyrebare tid, på at skrive et opslag på din virksomhedssides newsfeed.

Snak med din målgruppe via annoncering

Når man har en Facebookside med få likes, så føler man måske, at man ikke kan tale til ret mange igennem sine opslag, og man bliver derfor tvunget til at bruge penge. Sandheden er den, at ligemeget om du har 1.000, 5.000 eller 10.000, så skal du bruge annoncekroner for at dine opslag kommer ud til din målgruppe. Facebook har efterhånden strammet algoritmen så meget, at du stort set ikke kan få succes på Facebook uden penge på lommen.

Så tænk ikke på mængden af likes til din Facebookside, men tænk i stedet på, hvor mange der reagere på dine opslag via kommentar, likes, delinger eller andet. Det er det som giver dine opslag værdi, og billigere rækkevidde til dine opslag. Så det med at tale ud til den ønskede målgruppe, er ikke noget man skal have en stor Facebookside for – det er i stedet noget du segmentere efter via Facebooks annoncenetværk. Interaktionerne fra brugerne er noget, som du skal gøre dig fortjent til, så derfor skal man også bruge tid på sit indhold på Facebook. Det koster tid at lave, og penge at få ud til din målgruppe. Som virksomhed er det oftest også vigtigt, at når man bruger penge på annoncering, så skal det også kunne ses på virksomhedens omsætning eller fremtidige investeringer såsom nyhedsbrevstilmeldinger eller andet.

Så læg dine kræfter det rigtige sted, nemlig det at lave godt content i dine opslag, fremfor at tænke om hvor mange der liker din Facebookside.

Tænk ikke i likes – Tænk i interaktioner

På Facebook har det faktisk aldrig været antallet af følgere på ens Facebookside, som har gjort, at man har kunne lave et viralt hit. Nej det er antal interaktioner på det enkelte opslag, der skaber den virale effekt.

Det er svært at få et viralt hit i dag, da der laves nye posts konstant, hvilket gør, at det gode content, har svære ved at bryde igennem lydmuren på Facebook. Derfor skal man måske også tænke mere i godt content, end at lave mange små hurtige opslag. For der er ingen ide i, at lave et opslag hver dag, hvis ingen reagere på det du laver, da  der måske ikke er lagt den nødvendige tid i det enkelte opslag. Så det bedre, at man kun slår et opslag op om ugen, som så tiltrækker lidt mere opmærksomhed, og derfor får en mere positiv effekt. Dette gælder både når det kommer til organisk, og betalt synlighed.

Så tiden hvor vi lavede mange opslag er forbi – det er langt bedre, at vi laver godt indhold til vores Facebookopslag, så pengene vi bruger på at nå ud til din målgruppe på Facebook, også giver den ønskede reaktion – og måske det ønskede salg 😉

Du vil opleve vækst i dine følgere med Facebook annoncering

At bruge penge på Facebook betyder ikke, at man skal bruge flere tusind kroner om dagen. Minimumsbudget på Facebook er omkring 10 kroner om dagen, så generelt er Facebook annoncering for alle. Man kommer naturligvis ikke langt for 10 kroner om dagen, men det er bedre, end at man ingen penge bruger og kun køre på den organiske rækkevidde. Så med Facebook annoncering får du det, som du betaler for. Så dit daglige budget på Facebook, skal sættes efter, hvor langt du ønsker at dine opslag skal nå ud. Længere er den faktisk ikke.

Mange virksomheder indsætter en post i deres markedsføringsbudget, som man ønsker at bruge, til at vækst ens Facebookside med likes med. Du kan hurtigt gøre dette via Like-annoncering, hvor du betaler pr. Like til din Facebookside – men dette er aldrig den rigtige løsning.

Like-annoncering er som regel pisse dyrt, og Facebook finder ikke de rigtige brugere til dig. Det du nemlig siger til Facebook via Like-annoncering er, at Facebook skal målrette dine annoncer mod de personer, som oftest liker Facebooksider – altså ikke dem, som klikker og interessere sig mest i det du sælger eller laver. De brugere kan du bedre ramme med almindelig interaktionsannoncering, da du her siger til Facebook, at de skal forsøge at ramme de brugere, som kunne have interesse i at interagere med dit opslag. Så drop Like-annoncering og kør på annoncering der målrettes mod at få interaktion, på almindelige opslag, hvis det er interaktioner du ønsker.

Skal du lave store kampagner, eller opslag der har til formål at lave salg, så vil jeg vælge andre kampagnetyper som konverterings-annoncer (conversion ads), men det er et helt blogpost for sig selv.

En Facebookside som bruger annoncekroner på gode opslag, oplever også at Facebooksiden stiger i antal af følgere. Dette sker automatisk løbende, da du med annoncering rammer de brugere, som ikke allerede følger din Facebookside, og derfor vil der komme nogen, som interessere sig for det du laver, hvilket giver et tryk på Like-knappen engang i mellem. Så med gode opslag og en pose annoncekroner, så vil du BÅDE nå ud til brugerne i din ønskede målgruppe og stige i antal likes på din Facebookside.

Så er alle glade!

Konklusion

Nu tror du nok, at dette blogindlæg er en reklame for Facebook annoncering! Men sandheden er den, at vi bare må indse at Facebook er et univers, som koster penge at benytte, hvis man virkelig vil have noget ud af de muligheder som Facebook kan tilbyde. Man kan godt have en Facebookside, og kun bruge den til organiske/gratis opslag, men man skal bare ikke forvente for meget, hvilket kan gøre at de timer man bruger på de enkelte opslag, kan virke spildte.

Du skal stoppe med at tænke i antal følgere/likes på din Facebookside. Du kan stort set ikke bruge dem til andet, end at prale med, at du har dem. Hvis du kigger på din egen adfærd på Facebook, så ved du sikkert også, at det er yderst sjældent, at man går ind på Facebookside. Når man møder et brand på Facebook, er det som regel i ens newsfeed, og her kan du ikke se, om det er en Facebookside med mange følgere eller med få – Så måske er det med antal følgere/likes måske bare noget vi selv går og måler på, og ikke noget brugerne rigtig ser.

2 kommentarer til “Likes er ikke vigtigt på en Facebookside – men det er interaktioner”

Hej Nana

Tak for din kommentar 🙂 Jeg har ikke et indlæg om optimering af annoncering, men har skrevet ønsket ned, da jeg snart kommer med en ny bunke af blogindlæg.

Bloggen er ved at blive genoplivet igen, så nej den er bestemt ikke død. 🙂 husk at hør min podcast da der her vil komme en del optimeringstips 🙂🙂

Mvh
Thomas

Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.