At starte på de sociale medier kan være en hård fødsel

//At starte på de sociale medier kan være en hård fødsel

At starte på de sociale medier kan være en hård fødsel

Succes på Sociale medier

Svært ved at komme i gang på de sociale medier? – du er langt fra den eneste. Rigtig mange nystartet virksomheder kommer hurtigt ud over stepperne med at få lavet en hjemmeside og få oprettet profiler på diverse sociale medier, og så går man i gang med at give den gas…. I et stykke tid og så dør optimismen omkring brugen af de sociale medier.

Lige som alt andet, så kommer succesen heller ikke af sig selv på de sociale medier. Det kræver at man er kreativ, men også at du bliver ved med at tro på det du laver og bliver ved – også selvom det går meget langsomt i starten. Desværre er der mange, som ikke rigtig når at komme i gang, før de har en Facebookside der bare står og passer sig selv – og det er der sku ikke nogen værdi i.

I dette blogindlæg vil jeg have fokus på Facebook – jeg vil give dig 3 VANVITTIG VIGTIGE råd til, hvordan du får gang i din Facebookside og hvordan du langsomt bygger den op. Nogen af tingene kan du også tage med ud til de andre platforme. Så brug lige 10 minutter her – de er godt givet ud.

 

Vil du i gang nu! – så koster det penge at starte din Facebookprofil

Rigtig mange ser de sociale medier, som værende et gratis markedsføringsværktøj, og det kan det i princippet også være, men det tager langtid at få en fornuftig facebookside op at kører, hvis ikke man smider lidt penge i projektet.

Når jeg skal rådgive folk om at starte op på Facebook, foreslår jeg altid en Like-kampagne til at starte med. Betal gerne for de første 100 – 300 likes først. Få lavet en målretning der gør at du er sikker på det er en målgruppe, du kan bruge til noget (her mener jeg nogen du kan sælge til eller kan kommunikere med). Ellers er pengene spildt.

At starte en facebookside og prøve at bygge den op uden nogen brug af penge kan være en langhåret proces. Man kan invitere sine venner til at like siden, men når den mulighed er brugt er det svært derefter.

Mit råd: Er det et seriøst projekt, så få lavet 10 – 15 opdateringer og smid da den 500 – 1000 kronseddel i projektet og kom i gang. Få lavet en målretning på din annoncering der kan skaffe likes, som kan blive potentielle kunder. BUM! – at bruge tid på at skrive opdateringer, som ingen ser er jo heller ikke sjovt.

 

Tænk kreativt – tænk anderledes

I dag er der utrolig meget konkurrence på Facebook, og de andre sociale platforme. Derfor er du også nød til at finde på noget anderledes. Noget som gør at andre vælger at følge din side fremfor konkurrenten. Det kan være svært, men det er ikke umuligt.

Brainstorm over ideer. Kig i din mail-indbakke om der er nogen spørgsmål fra kunder, som kommer igen og igen, og som du måske kan bruge til at lave et koncept. (det var på den måde jeg lavede ”Et tip med på vejen” på min Facebookside) eller se om du på nogen måde kan gøre din Facebookside anderledes end dine konkurrenters.

Brug tid på, at komme på en ide. Det gør ikke noget at det ikke er noget, at jeres ide ikke er helt på plads før i starter. Hop ud i det. På den måde kan i få en bedre fornemmelse af hvad det er jeres målgruppe kan lide, og måske byg videre på jeres ide løbende. Rigtig mange hører jeg har en ide, men hvor det ender med den aldrig bliver til noget – alene af den grund, at man bliver ved med at vente. Så få det sat igang. Ingen forventer at man sparker røv i starten, så længe man kan se der er ide i det din virksomhed laver og at det skaber værdi for dem der følger med.

Og nej…. Bare at vise tilbud er ikke en værdi – det kan de også bare finde på jeres Eshop eller ligende. – Find på noget som folk kan bruge til noget. Noget der ikke koster penge. Og selvfølgelig noget der på sigt kan give jer salg.

Giv ikke op – for gør du ikke det, så kommer succesen

Det er helt vildt så mange Facebooksider, som bliver oprettet og som aldrig rigtig bliver til noget. Det er oftest ikke fordi deres ide om at have en Facebookside er dårlig. Det er simpelthen tålmodigheden, som ikke er der.

Giv din Facebookside tid! Tid er noget man altid skal bruge meget af når nået skal startes op fra bunden af, og en profil/page på sociale medier er langt fra en undtagelse. Det tager tid at samle følgere, det tager tid at få skudt det rigtige setup op, som rammer ens følgere, og det tager tid at skabe noget der er fedt og som folk ude i byen taler om.

Så har du ikke tid… så skal du heller ikke starte noget op på de sociale medier. Det er der nemlig ingen ide i.

Giv ikke op – tro på det du har sat i gang og hold dig selv i nakken, så du husker at lave løbende opdateringer på dine sociale platforme, så lover jeg dig, at du en dag vil finde ud af hvad det er der fungere på dine sociale platforme og til sidst vil du have samlet så meget data om din målgruppe, at du kan bruge det til at lave bedre markedsføring eller ligende for din forretning.

Data er “the king”… og det er noget jeg ikke tror forandre sig de næste mange år frem. Så sørg for at få så meget data ind, som overhovedet muligt, og her er sociale medier ikke en undtagelse, da de sociale medier oftest indsamler data automatisk på de opslag du laver, samt data om den målgruppe, som er aktive.

Men alt den data kan du kun få…… hvis ikke du gir op på de sociale platforme.

 

Konklusionen på det hele

Står du og skal til at starte en ny Facebookside, så lov mig du vil give den tid. I starten kan man hurtig føle at man skriver uden der sker noget, men det er noget der kommer. Brug tid på at brainstorme over et koncept og når du mener du har en god ide, så tro så meget på den, at du vil smide et par mønter efter projektet, så det kan accelerer i starten, så du kan få en målgruppe at skrive ud til.

Og husk – giver du op, så er alle de timer du har lagt i din nye Facebookside spildt, og du vil aldrig vinde de timer tilbage – så hvorfor stoppe nu du er gået i gang.

Et bouns råd fra mig: Start ikke flere sociale platforme op end du har tid til at vedligeholde. For man skal altid huske, at for hvert medie man starter desto mere tid skal man bruge på sin sociale strategi. Så sæt dig ned, og se på hvilke medier din målgruppe befinder sig, og hold dig til det ene eller to.

God arbejdslyst 😉

By | 2017-02-28T19:19:00+00:00 marts 27th, 2016|Sociale medier|ingen kommentar

About the Author:

Thomas Gajhede har i flere år arbejdet med SEO, konverteringsoptimering og annoncering og adfærd på de sociale medier. Thomas arbejder til daglig hos KONXION hvor han sidder som Team Manager & Mediespecialist.

Smid en kommentar