Den oversete SEO disciplin

//Den oversete SEO disciplin

Den oversete SEO disciplin

Den oversete SEO disciplin

 

Vi kender det alle sammen efterhånden. Alle snakker om det – og ja så siger man, at det er den nye konge indenfor online marketing. Jeg snakker selvfølgelig om begrebet Content Marketing. Det er rigtigt, at med godt content kan man få flere besøg til ens hjemmeside, og at man kan opnå bedre placeringer i søgeresultaterne, da der er flere der linker til godt indhold. MEN der er en vigtig SEO disciplin, som rigtig mange ender med at overse, da de fleste tror at content marketing kun drejer sig om, at at lave nyt indhold, men husk på!- Du har tit guld på din hjemmeside, som blot mangler at få tørt støvet af sig, for at kunne skinne igen og skaffe nye links og bedre placeringer i søgeresultaterne.

Opdater dine tekster løbende

I SEO-verden er der mange discipliner man skal have styr på, og det at opdater ens tekster er en af dem – der er desværre bare mange der glemmer det, da man som regel altid har fokus på at lave nyt indhold, som kan opnå nye placeringer på nye søgeord. Men sandheden er den, at det med at opdatere ens nuværende tekster oftest er den SEO disciplin, som kræver mindst tid, og hvor man får mest værdi ud af sit arbejde.

Har du gammelt lort på et godt søgeord er det intet værd

Til dagligt arbejder, rådgiver- og underviser jeg i SEO, og tit hører jeg folk, som ikke gider at lave om på deres tekster, da de allerde har gode placeringer på vigtige søgeord. Det er super fedt og det er vigtigt for ens online forretning, men det er sku da ligegyldigt, hvis det indhold som brugerne kommer ind til er forældet og ubrugeligt.

Et eksempel kunne være at en person som søgte efter en guide til at installere Windows på sin computer. Personen søger på Google og falder over en artikel der hedder “den komplette guide for installation af Windows” – Brugeren klikker ind på artiklen i forhåbninger om at finde en løsning der kan hjælpe ham – men kommer ind til en artikel om, hvordan man installere Windows 7! (som man brugte i 2009). – Hvor længe tror du personen forbliver på artiklen…. ja lige så længe det tager, at gå tilbage til Google for at tage en ny søgning, da artiklen er forældet og derfor ubrugelig.

Nej her burde hjemmesideejeren gå ind og skrive artiklen om, så den i stedet handlede om hvordan man installerede Windows 10 (som er det nyeste og det som folk bruger i dag). På den møde øger artiklen chancen for at ramme brugerne med relevant indhold.

Dette ville give 3 fordele:

  1. Mindre Bounce Rate/Afvisningsprocent da artikelen igen vil blive relevant for brugerne
  2. Hjemmesiden har mulighed for at opnå bedre placeringer på søgninger såsom “guide til at installere Windows 10” – som nok vil stige i søgninger, da dette er det nyeste og derfor det som flere og flere vil benytte.
  3. Opnå gode links og omtale, da flere vil tale om denne komplette guide, da den nu er opdateret og relevant for brugerne

Så undgå, at dit indhold har mistet sin relevans. Kig dine nuværende artikler igennem og opdater dem, så dine besøgende tror det er en ny artikel du har skrevet. På den måde giver du dine besøgende mere relevant indhold. – En ting Google vil elske dig for!

 

Oftest kræver det ikke ret meget at få dine tekster til at skinne igen

Her kommer hele hemmeligheden, bag disciplinen. Dette handler nemlig oftest om få linjer der skal rettes, og måske lidt ekstra der skal tilføjes. – det tager tit kun 30 minutter, men det giver måske mere værdi, end hvis du havde brugt 3 – 4 timer på at skrive en ny artikel.

Tit er det blot et ekstra afsnit der skal tilføjes, hvor du går mere i dybden i din artikel, eller hvor du fortæller om en opdatering eller ligende – Det kan også være små ændringer, hvor du blot skal skifte et ord ud eller to – Det kunne være ‘Windows 7’ der skulle skiftes ud med ‘Windows 10’, som i overstående eksempel. Sommetider bliver man overrasket over, hvor lidt der skal til får dine artikler er up-to-date.

Nu du alligevel er igang med at opdater din artikler, så syntes jeg at du lige hurtigt skal lave en ny søgeordsanalyse på artikelen som du opdater. Det kan jo være at de søgeord, som virkede for nogen år tilbage, ikke har samme effekt som nu, og derfor kunne du gøre klogt i at se om du skal skifte dem ud, og erstatte dem med nogen nye.

Denne SEO disciplin tvinger dig til at lave bedre tekster

Idet at man opdatere sine tekster, og tilføjer nye afsnit til allerede eksisterende indhold gør oftest, at dine tekster går meget mere i dybden i dine nuværende emner, hvilket næsten altid giver en positiv effekt, når man snakker SEO.

Tekster med kød på og tekster der går helhjertet ind i et emne, er altid dem, som opnår mere omtale og flere naturlige links. Det vil sige links der giver topplaceringer, og links som selv dine konkurrenter får svært ved at få.

 

Konklusion

Husk at gå din hjemmeside igennem, og se på om nogen af dine mest besøgte sider, eller artikler er ved at være forældet. Forældet indhold taber besøgende, og skaber en høj Bounce Rate/Afvisningsprocent, der kan skade dit website.

Husk at du skal løbende laver nye søgeordsanalyser, så du hele tiden kan lave indhold omkring de emner som har volume i søgemaskinerne.

Rigtig god arbejdslyst! 🙂

By | 2017-02-28T19:19:00+00:00 maj 29th, 2016|SEO|ingen kommentar

About the Author:

Thomas Gajhede har i flere år arbejdet med SEO, konverteringsoptimering og annoncering og adfærd på de sociale medier. Thomas arbejder til daglig hos KONXION hvor han sidder som Team Manager & Mediespecialist.

Smid en kommentar