Organisk reach på Facebook er så godt som dødt – der skal penge til.

Facebook er uden tvivl det største sociale medie, og det er et medie, som i lang tid har været interessant for de fleste virksomheder og brands grundet Facebooks enorme brugerskare. Mange virksomheder har i en lang årrække benyttet sig af ”gratis” markedsføring ved at skaffe ’likes’ til sin Facebookside for herigennem at kommunikere med sine følgere via gratis opslag. Men denne tid er snart forbi.

Facebook har strammet markant op i deres algoritme, så virksomhedssider ikke kan nå ud til alle deres følgere. En strategi Facebook har brugt for at tvinge virksomheder til at benytte sig af deres annonceringsværktøj for at komme bredere ud med virksomhedens budskaber. Facebook har hidtil givet gratis rækkevidde til virksomhederne, og hvis virksomhederne producerede godt indhold, så belønnede Facebook det ved at gøre opslaget mere viralt. En strategi som længe har virket godt for mange virksomheder, men som nok desværre snart er slut.

Facebook strammer op og slår organiske opslag ihjel – i hvert fald næsten

Det er ingen hemmelighed, at Facebook tjener sine penge igennem deres annoncer. Så opstramningen måtte næste komme før eller siden, da deres platform efterhånden er blevet mere eller mindre uundværlig i virksomhedernes marketingsplaner.

Med Facebooks nye stramninger i algoritmen tyder det på, at Facebook vil tvinge virksomhederne til at bruge annoncekroner i stort set alle opslag for at få deres budskaber ud til målgruppen. Dette betyder ikke, at du skal stoppe med at lave opslag på Facebook, da du stadig kan ramme en lille del af din målgruppe organisk. Men du skal vænne dig til, at når du lancerer organiske opslag, så får du ikke samme forventede effekt af dit arbejde længere. Desværre.

Facebook annoncering bliver snart dyre, end det er i dag.

I og med at organiske opslag bliver sværere at få succes på, vil flere virksomheder begynde at bruge Facebooks annonceværktøj mere. Dette betyder, at vi automatisk vil opleve at Facebook-annonceringen vil blive dyre. Det hænger sammen med, at Facebooks annonceværktøj fungerer – ligesom mange andre annonceringsværktøjer – på den måde, at når du byder ind på en målgruppe, som mange andre også byder ind på, så stiger prisen på dine annoncer.

Det vigtige at holde sig for øje her er, at mange virksomheder vil blive tvunget til at se på de annoncetiltag, de foretager sig på Facebook i dag – altså analysere på, om deres annoncer stadig vil være rentable, når prisen stiger. Dette vil sandsynligvis kræve justeringer for nogle virksomheder. Samtidig vil der komme en periode, hvor oplevelsen bliver, at selvom man optimerer på sine annoncer, ja så performer de ikke helt så godt, som de plejer på grund af den stigende konkurrence.

Din succes på Facebook stopper ikke – du skal blot lægge en ny strategi

Facebooks stramninger i algoritmen betyder ikke, at vi skal stoppe med at bruge Facebook som marketingskanal. Det betyder blot, at man som virksomhed skal lægge en strategi for, hvor mange kræfter man vil bruge på mediet, og hvor meget vil man betale. I lang tid har strategien for mange været at lave opslag flere gange om ugen for at få så meget synlighed som overhovedet muligt. En aktiv Facebookside sikrede typisk også flere interaktioner på opslagene, som Facebooks belønnede med ekstra rækkevidde. Flere virksomheder oplever i øjeblikket, at lige meget hvor mange opslag der laves – og lige meget hvor mange interaktioner der kommer pr. opslag – så når de ikke den rækkevidde på deres opslag som de plejer.

Jeg tror personligt, at vi i stedet vil komme til et sted, hvor vi bruger mere tid på at lave kvalitetsindhold til vores Facebookopslag – og derefter smider penge i opslaget og målretter det mod de personer, som er relevante for virksomheden. Med andre ord vil vi stoppe med at lave de små opdateringer, som vi oftest laver i dag, blot for at få en form for indhold ind på vores newsfeed. Dette fordi at det højst sandsynligt ender med at blive en masse arbejdstimer, som ikke tjener sig hjem, da opslagenes organiske performance ikke er større.

At skaffe ’likes’ til ens Facebookside bliver mere og mere ligegyldigt – eller hvad!

Når et opslag målrettes via annoncering, betyder det, at vi i princippet ikke behøver at tænke på ’likes’ til vores Facebookside mere, da vi nu vil til at målrette alt vores indhold til relevante personer fremfor blot at vise det til de brugere, som allerede følger ens Facebookside. 

Men betyder det så, at vi ikke skal have vækst i ’likes’ på Facebook?

Nej, det skal vi stadig, da Facebooksiden er en kilde til indhentning af data om målgruppen. Data som skal bruges til at forbedre kvaliteten af ens målretning på Facebook. Hvis du har læst hele opslaget, så kan du regne ud, at kvalitet i din målretning bliver et vigtigt parameter i fremtiden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *