Black Friday – er det helt sort?

Der er mange meninger om Black Friday. Nogle butikker vil ikke rigtig hoppe med på vognen og laver derfor kun få tilbud, der ikke giver den helt store besparelse på deres produkter. Andre butikker laver det helt store show ud af det, hvor der bliver kørt det store marketingskrudt i stilling samt events m.m. Ja, og kører med kanontilbud, som virksomheden måske egentlig ikke tjener på (men med forventning om at bruge tilbuddet som indtrækker til mersalg af andre produkter).

Men hvem er egentlig smartest? Er det virksomheden der sælger mindre, men får mest for deres produkter eller virksomheden, som ikke tjener så meget, men får kastet en masse varer ud af butikken? Ja, det er kilde til evig diskussion., og der er måske ikke en facitliste hertil. Men…

Indsamling af data kan være guld værd

Indrømmet – jeg er vild med Black Friday set med markedsføringsbrillerne på. Havde jeg en webshop, var jeg helt sikkert en af dem, som ville gøre meget ud af lige netop denne dag. Hvorfor? Fordi de virksomheder som prioriterer Black Friday står med et marketingsetup, der forhåbentlig kaster en masse kendskab og salg af sig – men som også har printet sig fast på forbrugernes nethinder til fordel for julesalget. Basalt set fordi de butikker som gør det maksimale ud af deres Black Friday salg, også er dem som får mest data indsamlet på dagen. Data som butiksejere kan bruge i den videre markedsføring, fx i forbindelse med julesalget og januarudsalget, som de butikkerne også skal kapitalisere på.

Har du en Facebook pixel på din hjemmeside, så indfanger du automatisk data via den. Hvis du har lavet konkurrencer i løbet af dagen på din hjemmeside, så kan det være en god måde til at indsamle e-mailadresser. Laver du konkurrencer på Facebook, så kan du samle Likes til din Facebookside. Alt sammen data du kan bruge på et senere tidspunkt, da du ved, at dem som har besøgt din webshop har udvist en form for interesse i det, du sælger.

Husk at bruge dataen – ellers er det hele spildt

Når du kommer til julehandlen og januarudsalget, så er det selvfølgelig vigtigt, at du får brugt dataen rigtigt. At du bruger dataen på en måde, så du aktiverer de brugere, som allerede har vist interesse for dine produkter – men også bruger dataen på at kunne lave mere skarpt push-marketing via ’look-a-like’ målgrupper, og via helt almindelig analyse af de personas.

Om det er det rigtige at gå all-in på Black Friday for alle, det kan jeg ikke svare på. Men min erfaring siger mig, at de virksomheder som virkelig giver den gas til Black Friday har en markedsføringsmaskine i alt deres data, der kan skubbe deres kommende kampagner hurtigt udover rampen. Så der var måske lidt at overveje til næste års indsats.

Rigtig god Black Friday derude – og husk at passe på jer selv, hvis i går ud i de fysiske butikker 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.