B2B virksomheder – det er for dyrt at lade være

B2B-virksomheder anvender tit den klassiske kanvasstil, når de skal byde på opgaver eller overbevise potentielle kunder om, at de er den rigtige samarbejdspartner. Dette format er ikke dødt. Det er faktisk overhovedet ikke dødt, og efter min mening vil denne salgsmetode stadig stå på i en del år frem, da den direkte kontakt altid vil være en stærk dialog- og relationsskaber. Men hvis man som B2B-virksomhed kun anvender denne salgstilgang, så er der mange lavt hængende frugter, der ikke høstes.

Der researches som aldrig før

Det kan være svært at nå at kontakte alle leads, og der findes øjensynligt også virksomheder derude, som endnu ikke blevet identificeret, men som salgsmæssigt kunne være interessante at komme i dialog med. Virksomheder som har brug for en leverandør, søger efter muligheder på nettet. Det er indiskutabelt. Se blot på din egen (private) adfærd – du researcher selv som en gal, når den næste ferie skal bookes. Du undersøger mulighederne, flere gange, for at blive bekræftet i dit valg.

Omkring 91% af alle søgninger i Danmark foretages i søgemaskinen Google. Det gør B2B-virksomheder som mangler en service eller et produkt også. Undersøgelser viser, at mere end 75% af indkøbere i B2B virksomheder foretager online research i forbindelse med mindst 50% af deres indkøb – vel og mærke før de vælger at købe. Ifølge Google understøttes dette af, at B2B indkøberen bliver yngre og yngre, og at de i gennemsnit søger 12 gange, før de vælger at købe (det stiller i øvrigt nogle krav til virksomhedernes kompetencer – det kan du læse mere om i det indlæg min Adm. direktør har skrevet om tidligere). Det grundige researcharbejde stiller derfor krav til, at du som virksomhed figurerer i søgeresultaterne enten via Google AdWords eller de organiske placeringer via godt SEO-arbejde. Er du ikke det, så står dine konkurrenter foran i køen til ordre-buffeten.

Facebook er kun for B2C – NEJ!

Jeg møder mange B2B-virksomheder, som anser Facebook-annoncering, som noget der kun er til B2C-virksomheder. Det bliver jeg nødt til at skyde ned, da det ikke er tilfældet. På verdensplan er Facebook det klart største sociale medie, og de medarbejdere som er beslutningstagere i de virksomheder, som du gerne vil arbejde sammen med bruger også Facebook.

At køre bred markedsføring på Facebook er for mange B2B virksomheder ikke en god ide. Men med opsætning af Facebook Pixel har du mulighed for at indsamle data på de brugere, som har besøgt din hjemmeside – og derefter bruge dataene som Facebook opsamler via deres pixel til at lave målrettet annoncering. Mange B2B virksomheder bliver overrasket over, hvor meget der er at hente fra Facebook, hvis blot strategien og udvalget af annoncetyper er valgt rigtigt fra start.

Dit website skal være din digitale sælger – ikke blot et digitalt visitkort

Din hjemmeside er mange gange det førstehåndsindtryk din mulige samarbejdspartner, jobkandidat eller potentielle kunde møder. Så vi kan hurtigt blive enige om, at seriøse virksomheder også prioriterer at udstråle dette digitalt.

En hjemmeside skal ikke længere blot være en side, hvor du fremviser dine referencer eller billeder af alle dine – utvivlsomt – fine kollegaer. Nej, din hjemmeside skal betragtes som en form for medarbejder, som tiltrækker kunder via leadgenerering eller måske endda decideret lave salg.

Rigtig mange B2B-virksomheder er tilfredse med deres hjemmeside, da den er flot i designet. Men spørgsmålet man skal stille sig selv er, hvilken funktion har den? Hvad er målsætningen med websitet? Det er vigtigt, at du tænker funktionalitet, flow og storytelling med i dit webdesign. Hvorfor? Fordi du bør tænke over, hvordan hjemmesiden kan hjælpe din virksomhed med at tjene penge. Et flot webdesign er bare ikke nok.

Din hjemmeside skal være toptunet, før du kører på med annonceringen

Det er vigtigt, at din hjemmeside fungerer optimalt, før du bruger penge på annoncering. Det er fuldstændig ligegyldigt at lave verdens fedeste annonceringsmateriale, hvis det fører brugerne ind på et site, som ikke kan gøre arbejdet færdigt. Se på om din hjemmeside opfylder dine forretningsmål, og om hjemmesidens indhold giver konverteringer. Hvis ikke, så tag først et kig i Google Analytics og se, hvor dine brugere falder fra. Lav derefter de nødvendige tilretninger. Ofte er det kun få rettelser, der skal til for at øge din konverteringsrate. Resultatet bliver derfor at de besøgende får, hvad de søger, og du får reel værdi ud af dit annonceringsbudget.

Det lyder dyrt… at lade være!

Et nyt website og en online strategi kan være virke uoverskueligt og omkostningstungt (det behøver det på ingen måde at være). Men du ved også godt, at det er vigtigt, at din online tilstedeværelse fungerer optimalt. Husk på at dit website oftest er det førstegangsindtryk, som dine potentielle kunder ser. Gør du ikke noget digitalt, så er der stor risiko for, at kunderne ikke ser dig og derfor vælger konkurrenten i stedet. Så det kan være dyrt at lade stå til.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.