Lad os slå 3 Facebook myter ihjel

//Lad os slå 3 Facebook myter ihjel

Lad os slå 3 Facebook myter ihjel

Facebook er et socialt medie de fleste virksomheder benytter, som en del af deres markedsføringstrategi, og derfor også et medie, hvor virksomhederne gerne vil gøre deres bedste for at få den størst mulige succes, så det kan være med til at generer branding for virksomheden og selvfølgelig omsætning – men det er svært – for hvad skal man gøre, for at få succes på Facebook, og  hvem skal man efterhånden spørge, da det er lige før, at man får et nyt svar på hvordan man får succes, for hver gang man spørg en ny person. Der er generelt mange forskellige forklaringer for hvad der er godt at gøre på Facebook, men også hvad der er dårligt at gøre! – Lad os da slå 3 typiske spørgsmål fast:  Må man lave flere opslag på ens Facebookside pr. dag? Skader det at jeg kun slår billeder op, men ikke bruger video? Og er der et specielt tidspunkt på dagen, hvor det er bedst at slå mit indhold op? Disse 3 myter / spørgsmål vil jeg besvare i dette indlæg.

Må man kun lave et opslag om dagen, for at undgå at blive straffet af algoritmen?

Et af de spørgsmål som jeg oftest bliver stillet er, om hvor tit man skal slå noget op på sin Facebookside, og om man må slå mere end et opslag op om dagen – og jeg kan roligt sige, at du bare skal fyrer den af….. hvis du har noget relevant at fortælle.

Facebook går ikke ind og kigger på om du “overforbruger” mediet, nej Facebook er kun glade for at du gerne vil benytte deres medie til at lave indhold på. Det er nemlig indhold de sociale medier lever af, så de vil aldrig straffe dig for, at du poster nyt indhold på din Facebookside. – Men de vil “straffe” dig for at lave dårligt indhold, og det er måske det som mange oplever, når de slår mere end et opslag op på deres side. Det er ikke i mængden det fejler, nej det er i kvaliteten.

På Facebook gælder det om at bevise mediet, at det er godt indhold du laver, og det vises ved, at der kommer interaktioner på dine opslag. Interaktioner er det der giver Facebook et klart billede af om dine følgere elsker dit indhold, og derfor får opslaget også en større rækkevidde. Så hvis du har spændende indhold til mere end et opslag om dagen, så giv den endelig gas! – Men pas nu på at du ikke bare slår noget op, for at slå noget op. Det skal være kvalitet, og det skal være noget indhold som dine følgere kan lide og de får værdi af.

Skader det at jeg kun slår billedeopslag op og ikke benytter mig af video

Video video video video – kan du ikke finde ud af at lave dette, så du færdig!!! BOOOOT FOOORKERT.. Selvfølgelig er video ikke noget man SKAL for at kunne få succes på Facebook. Dette er en hype, som er ved at stikke en lille smule af hvis du spørg mig.

Der er meget fokus på video fra Facebooks (og de andre sociale mediers) side af, og det har også nogen fordele, skal jeg lige skynde mig at sige. Jeg har også personligt mest succes med video på min egen Facebookside, hvor jeg kommer ud til næsten 50% flere brugere, end hvis jeg laver et billede- eller linkopslag. – MEN det er ikke ens betydning med, at du absolut skal lave video for at få succes på din Facebookside.

Der er mange derude der har stor succes med video, men der er også nogen derude, som ikke rigtig kan komme igang med det, og som måske har svært ved at stille sig foran et kamera, og derfor ikke får lavet det gode opslag, som ellers var lagt for dagen. Lav det opslag som et billedeopslag eller et linkopslag til din hjemmeside. Hellere at din gode historie kommer op på Facebook end der ingenting kommer på grund af du ikke har kreativiteten eller lysten til at lave video – og så skal det siges, at et godt billedeopslag får mere i rækkevidde end en dårlig video gør – så længere er den ikke.

Hvis du er lidt i tvivl om hvilken slags opslag der fungere bedst for dine fans/følgere, så kan du gå ind på din Facebookside under indblik og finde dine data omkring, hvilken opslagstyper din målgruppe reagere mest på og hvilken typer der opnår bedst rækkevidde.

1.Indblik - Facebook

2.Indblik - opslag statistik

 

3.

 

Er der et tidspunkt på dagen hvor det er bedst at slå ens opslag op

Ens Facebookopslag får mest rækkevidde, hvis nogen klikker på det, så det handler jo egentlig om, at komme ud med ens budskaber, når ens fans/følgere er online. Der findes derfor ikke ET perfekt tidspunkt på dagen for alle Facebooksider, da dette tidspunkt er forskelligt fra Facebookside til Facebookside (hvordan man finder ud af dette vises længere nede). – Nogen siger, at der er flest på Facebook til middagstid og sent aften… jeg skal ikke sige at de ikke har ret, men for mig vil jeg hellere vide hvornår MINE følgere er online, og så skide hul i hvad resten af Facebookbrugerne foretager sig.

Personligt bruger jeg mine data, for at finde ud af hvornår jeg skal lægge mine opslag online, men jeg er ikke kun styret af dette, da det også kan være farligt. Har du et budskab du gerne vil tidligt ud med, så skal du selvfølgelig ikke vente en time eller to, fordi du ved der er flere af dine følgere, som er online der. Nej så slå det op! – Jeg tester sommetider også tidspunkter af, da ens data er taget ud fra den seneste uges tid, og derfor kan varierer lidt.

 

Se her hvor du kan se hvornår dine fans/følgere er online. Dette gør du under indblik igen.

1.
Indblik - Facebook

2.

Indblik - Opslag

3.
Flest følgere online

Brug din data frem for at hører på hvad andre siger

Rigtig mange gange, så sidder du faktisk selv med svar på dine mange spørgsmål omkring dine Facebook følgere. Du skal blot tage dig tid til løbende, at gå ind og kigge på dine data, som ligger under fanen ‘Indblik’. Der er rigtig meget guf at hente derinde, og du kan bedre få en føling med, hvad der virker på din målgruppe. – og vi kan da hurtig blive enige om at det er dem der er vigtigst.

HUSK vokser din Facebookside, så kan dine data ændre sig markant, så det med at kigge på dine data en gang hvert halve år, den holder ikke. Nej du skal ind og kigge dine tal en gang om ugen, ligesom du gør med din hjemmesides data igennem Google Analytics… for den kigger du vel en gang om ugen ikk? 😉

Tak fordi du læste med.

By | 2017-03-27T21:43:20+00:00 marts 27th, 2017|Sociale medier|ingen kommentar

About the Author:

Thomas Gajhede har i flere år arbejdet med SEO, konverteringsoptimering og annoncering og adfærd på de sociale medier. Thomas arbejder til daglig hos KONXION hvor han sidder som Team Manager & Mediespecialist.

Smid en kommentar