HUSK dit website er din primær platform

/, SEO, Sociale medier/HUSK dit website er din primær platform

HUSK dit website er din primær platform

Facebook, YouTube eller Instagram er måske et eller flere af de værktøjer din virksomhed har stor succes med og som du måske oftes bruger din marketingstid på, men du må aldrig lægge alle dine kræfter på de sociale medier. Din hjemmeside skal være din primære platform, for ellers kan din virksomhed hurtigt blive for sårbar. Ja den er god nok. Læs indlægget her og hør hvorfor dit website altid skal være din primærer platform.

En ændring kan koste dig alt!

De sociale medier er fantastiske til, at komme ud til din målgruppe, komme ud til dine nuværende og kommende kunder. Du kan hurtigt tale til mange mennesker og vise dine ydelser frem, men du skal huske det ikke er dit medie – og derfor er det ikke dig der styrer spillereglerne.

Satse 100% på de sociale medier er alt for farligt! – Husk det.. For de bygger alle sammen på algoritmer (koden/systemets virkning), algoritmer som hele tiden ændres og ofte for, at gøre det svære for virksomhederne at komme ud til sine bruger, da det på den måde er nemmere, at få virksomhederne til at betale for at få succes.
Et godt eksempel er Facebook. Siden 2013 har Facebook med små skidt gjort det svære og svære for virksomhederne, at komme ud til deres målgruppe med deres opslag. Selv dem som allerede har vidst interesse for din virksomhed (liket din Facebookside). Selv dem skal man smide penge efter, hvis du vil være sikker på at alle ser opslaget.

Smider du et opslag op på din Facebookside, er det oftes kun 15 – 30% af dine Facebook Likers der ser dit opslag. Det vil sige at en stor portion af dine følgere ikke ser dine opslag. De procent tal bliver mindre og mindre og det bliver ikke lettere for virksomhederne, at finde følgere gratis til sin Facebookside i 2015 – Trust me! – Så hvis Facebook er din primærer marketingsplatform, så stil dig selv spørgsmålet “Har jeg råd til at have Facebook, som mit primærer kommunikationsvæktøj” hvis ikke, så må du hellere begynde at kigge andre veje. Veje som du selv kan styre! Dit website.

Udnyt mulighederne på dit website

Man ser desværre stadig få virksomheder, som blot har en ‘Om os’-side eller ‘Kontakt’-side på deres website og ikke så meget andet. Det skaber hverken besøg eller nye kunder. Du skal gøre din virksomhed interessant online. Med andre ord, så kan du udnytte dit website til at blive et stærkere marketingsprodukt end noget andet medie. Og her er det dig alene, der bestemmer hvad der skal ske af ændringer osv.

Her får du 3 ting der gør dit website til et bedre “medie”.

Blog for at skabe nye kunder

At blogge lyder meget gammeldags, men det er i virkeligheden noget af det bedste til, at skaffe dig relevante besøg til din hjemmeside. Virksomheder som ekspertblogger bliver oftere fundet i Google, da de her giver gode råd omkring deres erhverv, som folk søger efter. Har man brug for hurtigt viden til et projekt i dag, så Googler man efter svaret.

Forestil dig at du står og skal til at isolere skuret ude i haven, og ikke ved, hvor meget isolering der skal i for at være sikker på, at det kan holde kulden ude om vinteren. Gætter du dig til svaret? Nej vel, du googler ‘råd til isolering af skur’ eller ‘undgå frost i skur’ eller noget i den stil. Er der så en tømrervirksomhed der har ekspertblogget omkring dette, så kommer han med lidt SEO-tricks øverst på Google, og du kan gå ind og finde svaret på dit spørgsmål. De har med andre ord, fået dig som besøgende fordi de har blogget.

Bliver du stærk til at skrive tekster, kan du risikere andre hjælper dig med at blive mere synlig på nettet. Lad os sige du har læst indlægget om isolering, og du er så vild med det at du deler det på de sociale medier, eller fortæller dine bekendte omkring tømrerfirmaets hjemmeside. På den måde kan et godt blogindlæg også hurtigt sprede sig på de sociale medier. – Dette er gratis reklame/omtale der viser at tømrervirksomheden er specialister indenfor feltet og som vil stå stærkt næste gang, at de som har læst blogindlæget skal vælge en tømrer, som skal isolere deres hus eller måske lave andet tømrerarbejde.

Blog er et stærkt værktøj på nettet til, at få flere besøgende ind på din hjemmeside og bevise din ekspertise. Samtidig vil Google elske dig for, at du laver nyt indhold på din hjemmeside løbende, hvilket kan give din hjemmeside bedre placeringer i søgeresultaterne. Jo flere emner du blogger om, jo flere søgeord kan du blive fundet på i søgemaskinerne.

Få data fra dine brugere – også dem som ikke køber

På din hjemmeside har du mulighed for, at opsamle data omkring din målgruppe via Google Analytics. Her kan du gå ind og se alt lige fra køn, alder, geografi, sprog og meget mere. På den måde kan du hurtigt indsamle data, som du kan bruge i din markedsføring.

Lad os sige du har en shop, og du kan se at det oftes er kvinder i 40’erne, som bor i københavnsområdet der køber dine varer. Så er det jo oplagt, når du skal ud og smide annonceringskroner efter nye kunder, at du benytter den data til at målrette din online annoncering, så du ved at du rammer den målgruppe, som gerne vil købe dine produkter.
Du kan selvfølgelig også bruge dataen til at se, hvilken ny målgruppe du skal til at arbejde på osv.

Vigtig data er ikke kun dem, som Google Analytics leverer. Det kan også være email indsamling!
Email marketing er den billigste og stærkeste markedføringsmetode. -uden tvivl – Så den markedsføringskanal vil være en god ide, for de fleste virksomheder.

Tilmelder folk sig din email-liste, ved du at de er interesseret i det du laver. Det er derfor nemmere at sælge dine produkter eller ydelser til den målgruppe.
Emails kan bruges til meget mere ind blot at smide en mail i folks indbakke – du kan også bruge emails til, at ramme folk med med dine kampagner på de sociale medier.

Så samler du ikke emailadresser nu, så se at komme igang. Alt andet ville være dumt.

Sælg! – Det skal ikke ske på de sociale medier men på dit website

Når du laver online annoncering, så fører du altid dine bruger til dit website, og det er derfra brugerne træffer den endelige beslutning om, at købe dit produkt. Så det er vigtigt, at du viser dine produkter på en måde, så kunden ikke kan tvivle omkring, om de skal have det eller ej.

Gør dig derfor umage med dine billeder og tekster omkring dine produkter. En ‘om os’ eller ‘kontakt’-side sælger du ikke dine produkter eller dine ydelser, så gør dig selv den tjeneste, at vis dine produkter design-mæssigt godt og skriv tekst der gør, at behovet bliver større for brugerne.

Vil du vide mere omkring at skrive tekster der sælger, så vil jeg anbefale dig at hente e-bogen ‘Sådan skriver du webtekst, der sælger’ med Michael Aagaard. Den er ganske gratis. – ej du skal smide en mail, men ikke have krone op af lommen.

Glem nu ikke de sociale medier – De kan gøre dit website stærkere

Nu har vi ligesom været igennem nogle af de fordele, der er ved at gøre din hjemmeside til din primærer platform, men det er jo ikke ens betydning med, at du skal undgå de sociale platforme. Tværdigmod.! De er jo med til at fange brugerne, som kommer ind på din hjemmeside.

Lov mig at du ikke har en lille hjemmeside, der ikke har andet formål end hvad et visitkort kan give… En hjemmeside burde være dit primærer salgsoplæg. Der er virksomheder der er enormt gode på de sociale medier og har kæmpe succes med det, men hvis det medie pludselig lukker ned, eller ændre i algoritmen, så kan det koste virksomheden alt! – Ting som disse vil aldrig ske på din hjemmeside, så sørg for at det er den der er din primærer platform og de sociale medier blot er med til, at skabe trafik ind til den platform du har 100% styr over.

By | 2017-02-28T19:19:00+00:00 maj 30th, 2015|Konvertering, SEO, Sociale medier|ingen kommentar

About the Author:

Thomas Gajhede har i flere år arbejdet med SEO, konverteringsoptimering og annoncering og adfærd på de sociale medier. Thomas arbejder til daglig hos KONXION hvor han sidder som Team Manager & Mediespecialist.

Smid en kommentar