Har du skiftet til et responsivt webdesign?

/, SEO/Har du skiftet til et responsivt webdesign?

Har du skiftet til et responsivt webdesign?

I dag ser jeg desværre stadig mange hjemmesider, som ikke er lavet til at virke på en mobil enhed. Dette er næsten et krav i disse dage, da vi i dag næsten er mere tilbøjelige til at bruge en smartphone eller tablet end en computer når vi skal på nettet. 

Hvilken brugeroplevelse giver du dine mobile besøgende

Det kan ikke komme som en overraskelse mere, at vi i dag bruger vores mobile enheder til at søge på nettet. Mange bliver alligevel overrasket, når de opdager at helt op til 50% af ens besøg, har set ens hjemmeside igennem en mobil enhed. Og så er der da en grund til, at se på om ens hjemmesides design er lavet til det, og hvis ikke, så skal der gøres noget ved det.

Jeg har altid ment, at det ikke er unormalt at ændre i sit webdesign hvert 2. år,  fordi at udviklingen, design-trends og vores adfærd på nettet udvikler sig dag for dag. Og i det seneste år har det været mobile enheder, såsom mobiltelefoner/smartphones og tablets der har slået igennem, og blevet de enheder vi bruger i vores hverdag til at søge på nettet. Hvem ved, måske bliver det næste hit vores ur(Smartwatch), eller briller (Google Glasses), eller noget helt tredje. Det må tiden vise.
En ting er ihvertfald sikkert, og det er, at ens hjemmeside er nød til at være med på beatet, da det i dag er vigtigt, at man giver sine besøgene den bedst mulige oplevelse, for ellers så risikere man, at man taber brugeren og i værste fald, går de væk fra din hjemmeside og videre til konkurrentens.

I dag snakker jeg stadig med folk, som ikke har et mobilvenligt design, som mener at deres hjemmeside sagtens kan bruges selvom det er præcis det samme, som vises på en computerskærm. Ofte har disse personer ikke har afprøvet deres design, ved at gå rundt mens de navigere rundt på deres hjemmeside via en smartphone. For så bliver det hele lidt svære, når nu man skal til at zoome for at ramme sidens links osv.. Det dur ikke! Din hjemmeside skal kunne styrres med en hånd! – Ellers er dit design ikke godt nok.

Når du tester din mobilversion selv, skal du ikke sidde i en sofa og klikke rundt for at se, om du kan ramme de forskellige elementer, som din hjemmeside indeholder.
Nej for den mobile bruger er ham, som er på farten. Du kender det sikkert også fra din egen færden på nettet. De tidspunkter, hvor man kun lige har 5 minutter. Det kan være i bussen, eller i spisepausen på dit arbejde eller andre steder, hvor man ikke har tid til at fedte rundt på skærmen, for at få et overblik eller ramme sidens links. Det skal være hurtigt og enkelt.

Få et responsivt webdesign – ikke et mobilsite

Der er virksomheder der vælger at have en hjemmeside der virker på en computer og tablet og så en anden hjemmeside der tilpasser sig en smartphone. Et eksempel kunne være, hvis du har en hjemmeside som hedder www.minvirksomhed.dk som passer til en computer, men hvis jeg går ind på hjemmesiden fra en smartphone, så bliver jeg ført over til siden www.m.minvirksomhed.dk, hvor du så kommer til en mobilversion af din hjemmesiden. Det lyder smart – men efter min mening ikke den rigtige løsning.

Problemet med overstående løsning er, at du i virkeligheden har to hjemmesider i stedet for én. Det kan give problemer med duplicate content og derfor farligt for dit SEO-arbejde.
Et andet problem kan også være, at din hjemmeside ikke passer perfekt til alle mobile enheder, da skærmstørrelsen på nogen smartphones idag næsten er lige så store, som de små tablet.

Disse problemer, har du ikke med et responsivt webdesign. Her møder dine bruger det samme domæne ligemeget, om de er på en computer, tablet eller smartphone. De kommer derfor ind på det samme indhold lige meget hvilken device de er på OG du kommer ikke i kambolage med Google i forhold til duplicate content. – Nu tænker du nok “Google er da ligeglad med om min hjemmeside har et responsivt webdesign!” Nej.! Google er vilde med responsive hjemmesider -Ja Google er så vild med responsive webdesign, at de selv har lavet en guide til, hvordan man laver et. Den kan du se her, hvis du har tiden og lysten.

Og hvorfor er Google så det. JO! Google gør alt hvad de kan, for at give deres bruger den bedst mulige oplevelse ved, at finde det bedste søgeresultat ud fra det deres bruger søger efter. Det gælder ikke kun indholdsmæssigt men også brugervenlighed. Det er også derfor Google ser det er vigtigt, at du har den rigtige linkstruktur på din hjemmeside og at hjemmesidens hastighed ikke er sløv – det er fordi din hjemmeside skal være, så god for brugerne som overhovedet muligt.

Responsive webdesign giver bedre konvertering

Det siger jo sig selv. Jo bedre oplevelse brugeren har – jo nemmere det er at se og ramme dine Call to Actions desto bedre konvertere din hjemmeside end hvis det er en hjemmeside, hvor alt står med småt og er umulig at ramme. Den kendte iværksætter Martin Thorborg har tidligere lavet en video, hvor han fortæller sin oplevelse omkring responsivt webdesign og omkring den konverteringsprocent han oplevede ved blot, at skifte fra et alm. webdesign til responsivt webdesign. – Gør dig selv den tjeneste at se den!


Linket Martin Thorborg snakker om er dette http://www.agera.dk/external/amino/2/

Konklusion

Responsivt webdesign, er ikke noget der kom igår. Det er noget som har været fremme i et godt stykke tid, men jeg ser stadig hjemmesider, som ikke har taget det til sig. Dette blogindlæg er skrevet til dig, som ikke har skiftet. For at vise dig, hvor vigtigt det er, at din hjemmeside spiller lige meget hvilket skærmstørrelse dine bruger de benytter. Både på brugeroplevelsen og på konvertering.

Undgå den dårlige brugeroplevelse, de SEO problmer der følger med på en www.m.dinvirksomhed.dk løsning og frygten for at din hjemmeside ligner lort på din brugeres skærm. Så har du ikke et responsivt webdesign, så få det skrevet på din to-do liste i dag.

 

Dette blogindlæg har fået en kommentar på Facebook

By | 2017-02-28T19:19:00+00:00 september 1st, 2014|Konvertering, SEO|ingen kommentar

About the Author:

Thomas Gajhede har i flere år arbejdet med SEO, konverteringsoptimering og annoncering og adfærd på de sociale medier. Thomas arbejder til daglig hos KONXION hvor han sidder som Team Manager & Mediespecialist.

Smid en kommentar