Fejlen mange laver efter de har hastighedsoptimeret deres website

//Fejlen mange laver efter de har hastighedsoptimeret deres website

Fejlen mange laver efter de har hastighedsoptimeret deres website

At få lavet et hurtigt website er noget, der giver gode point hos søgemaskinen Google (se hvad Google syntes om din nuværende hastighed her). Hastighedsoptimering er en vigtig SEO-faktor, da en hurtig hjemmeside giver brugerne en bedre oplevelse. Der er flere og flere hjemmesider, som begynder at gå op i hastigheden på deres hjemmeside – derfor bestiller de en SEO ekspert til, at hastighedsoptimere deres hjemmeside, men når de så får deres website tilbage, så glemmer de alt om at holde det ved lige. I dette blogindlæg vil vise dig 3 ting, som ville være en god ide HVERGANG du laver noget nyt på din hjemmeside for at bevare din hjemmesides hastighed. – Til sidst vil jeg anbefale dig et nyt værktøj, som hjælper dig med, at overvåge din hjemmesides hastighed løbende. Og det er gratis – BUM!

Ingen tvivl om at du vil få mest ud af dette indlæg, hvis du har en hjemmeside der er bygget på CMS systemet WordPress. – Hvis ikke, så læs det alligevel og søg efter alternativer til plugins der virker til det CMS system din hjemmeside er bygget på.  – Værktøjet der kommer sidst i blogindlægget er ikke et wordpress plugin, og kan derfor bruges til alle former for hjemmesider.

 

1. Optimere dine billeder – hvergang!

Tunge store billeder er i disse dage, den helt store trend på nettet. Vi kan sku ikke ikke få billeder nok. Det gælder både på diverse sociale medier, og på vores hjemmeside. Det er oftest også pænt, men det er tungt for din hjemmeside. Mange eksperter mener, at man skal have meget få billeder på sin hjemmeside, da de hurtigt kan blive tunge, og derfor bliver din hjemmeside langsom. At fjerne ens billeder er ikke altid en mulighed, da de kan være en stor del af ens webdesign, men derfor skal du så forsøge dig med, at have så lidt billeder som muligt, og så tage så mange kB(kilobit) ud af dine billeder uden, at det kan ses på kvaliteten. – Det kaldes at man komprimere sine billeder.

At komprimere dine billeder vil med andre ord sige, at du minimere file størrelsen, så dit billede ikke fylder så meget på din server, og derfor er det nemmere at loade ind på din hjemmeside, når de besøgende klikker sig ind på din hjemmeside. Dette giver med andre ord, en hurtigere oplevelse for brugeren – og Google.

Husk også at dine billeder ikke skal være større i pixel, end den det du skal bruge. Klip hellere dine billeder, så de passer med størrelsen fremfor, at kode dig ud af det. For selvom du koder dine billeder, så de bliver mindre, så fylder de stadig på din hjemmeside.

TinyPNG

Til at komprimere dine billeder skal du bruge et værktøj, som også forstår at bevare kvaliteten i billedet. Det skal  være således at man ikke kan se at man har pillet lidt ved kvaliteten! – Jeg vil anbefale dig, at bruge siden tinypng.com. Dette er en hjemmeside, hvor du kan drag-and-drop dine billeder og så vil TinyPng fjerne så meget fyld ud af dine billeder, som overhovedet muligt, uden at dette kan ses. Når den har gjort dette, så kan du downloade en ny version af dit billede som ligner det gamle, bare hvor det fylder mindre. Det er smart og mega effektivt.
Gør det til en vane, at du kører alle dine billeder igennem dette system, inden du smider det på din hjemmeside. – og husk at tjekke det nyw optimeret billede ved siden af orginalen for at være sikker på at man ikke kan se nogen forskel.  – Blot for en sikkerheds skyld!

TinyPNG - værktøj til billedkomprimering

WordPress plugin: EWWW Image Optimizer

Er din hjemmeside bygget op i CMS systemet WordPress, er der lige en ekstra ting du kan gøre, for at komprimere dine billeder endnu mere – Du skal hente det plugin der hedder EWWW Image Optimizer.

Dette plugin kan sommetider tage flere kB ud af dine billeder selvom de har været igennem TinyPNG, og så er det nemt at sætte op, nemt at bruge og gratis . – kort guide:

1. Download plugnet og aktivere det.

2. I dit administrationspanel holder du musen over Medier og vælger Bulk Optimize 

Step 3

 

3. Tryk på knappen ‘Start optimizing’

step3

Done!

Vil man gerne ind og lave ændringer på indstillingerne til dette plugin, så kan du finde plugin’ets settingsside her

step 1

Gør det til en vane, at gå ind og tryk på ‘Start optimizing’ knappen, hvergang du har indsat et nyt billede ind på din hjemmeside. Dette plugin går ikke igennem alle dine billeder, men kun dem som den endnu ikke har komprimeret.

 

2. Undgå så vidt muligt js.scrips og iframes

Alle hjemmesider indeholder script filer. Det kan være til Google Analytics, Google Fonts eller noget helt tredje. Det er også fint, men undgå at få for meget af den slags, ind på din hjemmeside. Det kan være hårdt for din hjemmesides hastighed.

Nogen tror at det ikke har den store betydning, da deres Scrips ikke er særlig store, og derfor ikke fylder ret meget i koden, men det er ikke længden af koden der har nogen betydning, men dens funktion. Det kan være det er et script, der gemmer noget tungt data, eller skal hente noget tungt data fra en server over til en anden.

Det samme gælder ved iFrames. iFrames er et vindue man kan have på sin hjemmeside, som så viser noget fra en anden hjemmeside eller medie. Dette kan være alle dine Facebook-opdateringer fra din facebookside, eller dine videoer fra din YouTube kanal. Alt sammen noget, som skal vises fra en hjemmeside/medie og over til et andet. Det tager tid og det tager oftest noget fra din hjemmesides hastighed. Så hold dig fra det (hvis det er muligt).

3. Tøm din cache hvergang du har lavet en ændring

En god ide er, at installere et cache-plugin til din hjemmeside. Dem jeg foretrækker til WordPress er WP Super Cache eller W3 Total Cache. De kan godt være lidt nørdet at sætte op, men så kontakt din webmaster og få ham til dette.

At cache ens hjemmeside vil sige, at man laver en kopi der gemmes i ens besøgendes browser eller på din server, hvilket gør at din hjemmeside bliver lynhurtig at genindlæse, næste gang brugeren kommer ind på din hjemmeside.
Når du laver ændringer på din hjemmeside skal du sørger for, at dem som allerede har fået lavet en kopi, for lavet en ny kopi, som indeholder det nye indhold du har lavet. Måden man gør det på, er ved at tømme sin cache, så den laver en ny til ens besøgende.

Ved du ikke hvordan du tømmer din cache, så hør din webmaster, som har installeret dit cache-plugin. Bruger du W3 Total Cache gøres det således:

Øverst på dit kontrolpanel har du en bjælke (oftest sort) hvor der står ‘Performance’. Hold musen over den og tryk i drop-down menuen hvor der står ‘Empty All Caches’

Tøm cache

Igen…… Gør dette til en vane, når du laver ændringer på din hjemmeside.

 

Nyt sporringsværktøj – pagespeedalarm.com (UPDATE: Det er lukket ned sidst i 2016)

Når man laver ændringer på ens hjemmeside er det altid en god ide, at tjekke op omkring ens hjemmesides hastighed på Google insights, men dette er sku ikke noget man altid lige får gjort. Dette problem er det nu nogen der har taget sig af.

Udvikleren Thomas Bolander og designeren Daniel Maul har sammen lavet hjemmesiden pagespeedalarm.com. Denne hjemmeside er bygget op på Google Insights, og giver dig derfor en hurtig analyse af din hjemmeside set fra Googles øjne. Når din analyse er lavet kan du derefter tilføje en hastigheds-alarm til din hjemmeside. Dette vil sige, at du modtager en mail, hvis din hjemmesides hastighed begynder at falde. Dette kan klart anbefales!

Alarm omkring hastighedsoptimering

 

Konklusion

Gør dig selv den tjeneste, at få gjort de overstående ting. Hastighed er en vigtig SEO-faktor og der er beviser for, at hurtige hjemmesider også har nemmere ved at konverterer til salg, da brugeren for en god og hurtig oplevelse. Få komprimeret dine billeder, undgå scrips og iframes – og husk caching og alarm på din hjemmeside. -Så er du godt på vej til at bibeholde en hurtig hjemmeside!

Husk du kan læse mere om hastighedsoptimering, i et af mine tidligere blogindlæg ‘Din hjemmesides hastighed betyder mere end du tror.. og få 3 tips med på vejen‘.

By | 2017-02-28T19:19:00+00:00 juni 11th, 2015|SEO|2 Comments

About the Author:

Thomas Gajhede har i flere år arbejdet med SEO, konverteringsoptimering og annoncering og adfærd på de sociale medier. Thomas arbejder til daglig hos KONXION hvor han sidder som Team Manager & Mediespecialist.

2 Kommentar

  1. Zuzana 6. januar 2017 at 6:11 - Reply

    Hej Thomas, tak for tippet, men linket til pagespeedalarm virker ikke? 🙁 Vil rigtig gerne bruge værktøjet. I øvrigt er det en super smuk blog du har lavet, med gode info, glæder mig til at følge med 🙂

    • Thomas Gajhede 6. januar 2017 at 7:19 - Reply

      Hej Zuzana – Tusind tak for de gode ord. Jeg er glad for du kan lide bloggen og jeg håber jeg kan give dig nogen tips og tricks i fremtiden som du kan bruge. Angående Pagespeed Alarm, så er systemet lukket 🙁 Det er det blevet sidst i 2016, men jeg havde bare glemt at jeg havde nævnt det her på bloggen. Det er mega ærgerligt at det ikke er der mere, da jeg brugte det til flere sites. Vi må håbe der kommer noget ligende inden længe.

Smid en kommentar