Likes er ikke vigtigt på en Facebook side men det er interaktioner

//Likes er ikke vigtigt på en Facebook side men det er interaktioner

Likes er ikke vigtigt på en Facebook side men det er interaktioner

Rigtig mange virksomheder har en Facebook side, og de fleste tror at det hele handler om at få en masse likes, så siden/virksomheden ser populær ud og så derefter begynde, at arbejde på de likes, som man har fået. Det er næsten også rigtigt – Bortset fra det ikke handler om, at få en masse likes. Jo hvis det er fra de rigtige!

Mange likes – og hvad så!

Man ser tit små virksomheder som hurtigt får en 8.000 likes på deres Facebook side, også uden de rigtig har slået noget op på deres newsfeed. “Hvordan i al verden kan det lade sig gøre” tænker du nok, men det er faktisk ikke så svært. For er der noget mange gerne vil, så er det give et like på Facebook, hvis de kan vinde noget. Altså deltage i en konkurrence. Lyder det ikke nemt? JO! .. men det er i virkeligheden ikke noget man kan bruge til en skid. Forestil dig at du har en virksomhedsside på Facebook med 5.000 likes og de 4.900 er nogen der er kommet via en konkurrence, hvor de kunne vinde en iPad (en klassiker). Senere på måneden efter konkurrencen, så smider du et tilbud op på dit feed. Hvor mange af de 4.900 reagere på dette. Ingen for de er i virkeligheden pisse ligeglad med dine produkter og ydelser, da de bare ville vinde den skide iPad. Så er det altså kun de sidste 100 ud af 5.000 der måske vil reagere eller syntes at dit opslag er interessant. Altså hvis de ser det. For vi skal jo huske, at det er ikke alle ens likers der ser hvad man smider op (med mindre man betaler for det). Og så er det jo synd, hvis dit opslag kun kommer frem til dem som er ligeglade. Det er langt bedre at have en virksomhedsside på Facebook, hvor du måske kun har 200 likes, men hvor alle er kommet ind på din facebook side fordi de elsker dit produkt, eller er interesseret i de ting du laver. De er nemmere at tale til og derfor også nemmere at sælge til – BUM!!. Og så er du også sikker på, at det er nogen relevante emner der ser dine opslag, når du bruger din dyrebare tid på at skrive en post på dit newsfeed – hvilket er fedt i sig selv.

Tænk ikke i likes – Tænk i interaktioner

Når man har en Facebook side, så skal man ikke tænke på hvor mange likes man har, men i stedet tænke på hvor mange interaktioner du kan du få ud af dine Facebook fans. For er der folk der liker dine opslag, eller kommentere på dem, så sætter de gang i  festen og en god fest kommer hurtigere viral blandt dine fans venners (og måske deres venners venner). Husk at hvis der er nogen der reagere på dit opslag(positivt) så husk og klap dig selv på skulderen, for det er ikke nemt at få folk til at interagere længere da folks newsfeed er fyldt op med alt muligt ligegyldigt L… at det kan være svært at blive fundet i mængden. Så er der en der smider en kommentar på din post eller et like, så er det et tegn på det du har skrevet har fanget deres interesse og den ros skal man lige huske at give sig selv.

Så i stedet for at bruge for meget krudt på at hele tiden skaffe nye Facebook fans, så brug hellere noget mere krudt på gode indlæg/posts til dem du allerede har, så skal de nye nok selv komme til.

Ingen fans? så gør en stor indsats i starten på det

Har du startet en helt ny side på Facebook, så skal du selvfølgelig først skaffe dig Facebook fans, før du kaster dig ud i de overstående emner. Du skal huske, at når din side er helt ny, så er det vigtigt at du er meget aktiv på den. Også selvom, at du føler ingen ser det du skriver. Hvorfor? Jo for at starte festen på din side – der er jo heller ikke nogen der stiller sig ind i en tom sal og regner med der kommer mennesker hvis de bare står helt stille i midten og venter – NEJ der skal sku tændes for musikken, så der er grund til at deltage i festen. Du kender det sikkert også godt fra dig selv. Kommer man ind på en Facebook side, hvor der ikke er sket en skid, så gider man heller ikke at like den. Så du bliver nød til at smide nogen posts op på dit newsfeed i starten.

En anden god ting er, at få dine nuværende Facebook venner til at gå ind og like din side og dine opslag. På den måde kan din side nemmere komme viralt og komme ud til din målgruppe. En rigtig god ting er også at smide lidt penge på, at annoncere med en like-kampagne. Det går lidt hutigere og man kan komme langt for små penge. Her snakker vi i 200 til 500 kr. klassen.

Konklusion

Skaf dig nogle likes og når du er kommet op på et pænt antal (måske 200), så begynd at arbejde med dine likes, mere end at kæmpe for at få nye. Det vil give din Facebook side mere effekt på den lange bane og du vil opleve, at du nemmere kan bruge din side til at brande dig eller sælge til din målgruppe. Og som noget ekstra, så vil jeg også mene at man ikke skal være bange for, at annoncere på Facebook. Prøver man helt uden annoncering, så kan det være op af bakke at få nye Facebook fans, og når du ender med at få mange fans begyndere flere og flere ikke at se dine newsfeed posts med mindre du promovere dine opslag med et mindre beløb.

Det var alt hvad jeg havde i dette blogindlæg. I må have det rigtig godt til vi ses igen!

By | 2017-02-28T19:19:01+00:00 juli 28th, 2014|Sociale medier|ingen kommentar

About the Author:

Thomas Gajhede har i flere år arbejdet med SEO, konverteringsoptimering og annoncering og adfærd på de sociale medier. Thomas arbejder til daglig hos KONXION hvor han sidder som Team Manager & Mediespecialist.

Smid en kommentar