Selvom Facebook kæmper mod clickbait, kan man stadig lave konkurrencer

D. 18. december 2017 offentliggjorde Facebook, at de havde foretaget ændringer i deres algoritme. Algoritmens fokus er denne gang at stoppe opslag, som er clickbait. Clickbait er det, vi kender fra konkurrencer eller opslag, hvor man ønsker at få folk til ytre mening omkring et emne. Dette for at opnå interaktioner som gør, at ens opslag går mere viralt. Med andre ord er clickbait opslag, hvor fokus ikke er godt indhold, men blot noget hvor man prøver at opnå mange interaktioner. Dette vil Facebook nu stoppe, og det gør det vanskeligere for os at lave konkurrencer på Facebook, men det er langt fra umuligt.

Facebook vil stoppe clickbait – ikke konkurrencer som sådan

At fjerne clickbait har fra Facebooks side været med fokus på, hvordan folk får brugerne til at blive aktive på et opslag. I deres offentliggørelse skriver Facebook således:

People have told us that they dislike spammy posts on Facebook that goad them into interacting with likes, shares, comments, and other actions. For example, “LIKE this if you’re an Aries!” This tactic, known as “engagement bait,” seeks to take advantage of our News Feed algorithm by boosting engagement in order to get greater reach. So, starting this week, we will begin demoting individual posts from people and Pages that use engagement bait.”

Facebook skriver selv her, at de vil forsøge at stoppe de opslag, hvor man prøver at få folk til at foretage en handling, blot for at vores opslag opnår mere synlighed. Det er vigtigt her at pointere, at Facebook ikke skriver, at de vil stoppe folk, som opretter konkurrencer på Facebook. Det er mere måden, vi laver vores konkurrencer på, som gør, at vi kan risikere at blive straffet i algoritmen. I dag bruger man tit clickbait-metoderne (se Facebooks eksempler nedenfor) for at opnå mere synlighed – og det er her, at vi må til at tænke mere kreativt, når vi skal oprette konkurrencer.

Facebook Algoritme - Clickbait

Dét kan du gøre for at undgå, at Facebooks algoritme bremser din konkurrence

I stort set alle vores konkurrencer i dag opfordrer vi til at Like vores opslag, (ofte også Facebooksiden) samt til at skrive i kommentarfeltet, fx hvem man vil dele konkurrencens præmie med (med håb om at folk tagger hinanden, da man ift. markedsføringsloven ikke direkte må bede folk om at tagge hinanden i ens konkurrence). Men hvad så nu? Det er jo lige nøjagtig disse ting, som Facebooks opdatering af algoritmen kæmper imod. Jeg har her 5 fidusser, som du kan bruge til at undgå de nye algoritmeændringer.

1 Overvej din konkurrences størrelse

Personligt tror jeg, at det bliver vanskeligere at søsætte konkurrencer med små gevinster. Grunden til dette er, at der er mange som deltager i disse konkurrencer, da man lynhurtigt kan trykke på Like-knappen og så skrive sit navn i kommentarfeltet. Hvis brugeren skal gøre mere for at deltage, for at undgå at Facebook ser konkurrencen som clickbait, så tror jeg, at der er mange som ikke får disse ting gjort. Med mindre præmien er stor nok til, at det er tiden værd.

 

2 Skriv ikke ord som ’Like’, ’Del’ og ’Kommenterer’ i teksten

Facebook er en maskine, og dette skal vi altid huske på. Det vil sige, at det er via et system, den går ind og vurderer, om et opslag er clickbait eller ej. En af de ting som Facebook uden tvivl reagerer på, er når man nævner Facebooks egen funktioner, hvorefter Facebook kan se, om der er mange, der har benyttet den funktionen, som står i teksten på det enkelte opslag. Så tænk kreativt og se om du via andre ord kan komme udenom.

 

3 Sørg for at folk ikke gør nøjagtigt det samme

Som nævnt så er clickbait, at man får brugerne til at gøre noget som hurtigt kan give interaktioner. Det er tit det samme, som brugerne skal gøre for at deltage i ens konkurrence, eller hvis det er et opslag, hvor man vil have folk til at ytre sin mening ud fra 4 forskellige valgmuligheder. Dette er det decideret clickbait og straffes derfor. Så vil du have folk til at skrive noget, så få dem til at skrive en tekst, som ikke nødvendigvis handler om det samme. De skal helst ikke skrive nogle af de ord, som du har brugt i din opslagstekst. For det er på den måde Facebook går ind og identificerer, om du forsøger at lave clickbait.

 

4 Overvej om brugerne skal gøre mere end blot at skrive en kommentar for at deltage

Facebook kan identificere konkurrencer/clickbait, hvis alle bruger de samme funktioner på det enkelte opslag. Det er altså ikke kun det, vi skriver i kommentarfeltet, som identificeres. Hvis ALLE dem som har kommenteret opslaget også har liket opslaget, så er det noget Facebook kan gå ind og fange i systemet og derfor straffe opslaget med mindre synlighed. Så overvej om en kommentar i dit opslag ikke vil være tilstrækkeligt til at deltage i din konkurrence. Og så brug selvfølgelig forslag 3 også.

 

5 Overvej om konkurrencen skal være på din hjemmeside i stedet.

Vi kører vores konkurrencer på Facebook for at få så meget synlighed som overhovedet muligt. Det er nemt, og det er billigt, og det er her vi har en skare.

En af de ting som man bør overveje er, at få folk til at deltage i en konkurrence på din hjemmeside i stedet ved at bruge Facebooks funktioner. Ved at flytte din konkurrence til din hjemmeside, kan du få dine brugere til at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller andre konverteringsmål, som giver værdi til din virksomhed. På din konkurrenceside har du selvfølgelig også indsat diverse pixels og trackingscripts, så du på den måde får indsamlet data om dem, som deltager i konkurrencen. Data som du kan bruge til dine kommende kampagner.

 

For at denne metode skal lykkes, så skal man aktivere ens brugere meget. Derfor skal præmien også have en vis størrelse for at opnå succes. Er præmien stor nok, så kan jeg også garantere dig, at der nok skal være brugere, der deler konkurrencen med sine venner og bekendte på Facebook, og så har du pludselig fået synlighed og data ud af anstrengelserne.

Dine konkurrencer kan stadig leve, hvis bare vi tænker os om

Som afslutning vil jeg blot igen pointere, at Facebook har været ude og sige, at de vil stoppe clickbait og ikke konkurrencer. Problemet er altså ikke, at vi ikke må lave konkurrencer, men at vi laver konkurrencer, som i virkeligheden er clickbait. Så nu skal der sadles om, og så skal der tænkes i nye baner.

 

Rigtig god fornøjelse.

2018-01-08T12:30:43+00:00

En blog om Online Marketing

Mit navn er Thomas Gajhede og jeg arbejder til dagligt med online marketing. Jeg har lavet denne blog for at have et univers hvor jeg kan dele ud af min viden. Husk du altid kan følge med på min YouTube kanal eller på min LinkedIn profil.

Nyeste blogindlæg

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få den nye SEO-checkliste. Checklisten sikre at du husker alle de vigtigste SEO-discipliner, når du
optimerer din hjemmeside.
close-link
Gratis SEO-Checkliste - Klik her