Facebook Analytics: Bliv klogere på dine besøgende

Når hjemmesidens performance skal tjekke, anvender langt de fleste i dag Google Analytics som det primære analyseværktøj. Nu er Facebook gået ind i kampen med deres Facebook Analytics. Et system som også kan levere websitedata, og som kommer ind og spiller med muskler, som Google ikke har.

Lær dine besøgende bedre at kende

Google Analytics er fremragende til at analysere performance på et website. Men specielt én ting savner jeg (som mange andre) – nemlig information om målgrupperne. Google har længe prøvet at indsamle data om os brugere via Gmail.  Og nå ja, også via deres tavelige forsøg på et socialt medie i form af Google+. Men jeg kan vist godt tillade mig at konkludere, at de aldrig rigtig er lykkes med Google+. Her er altså for en gangs skyld et sted, hvor Google er bagefter, og det er her, deres konkurrent Facebook virkelig har styrken. Facebook er, i min optik, det sociale medie, der ved mest om brugerne. Hver dag bruger vi mediet, hvorved vi giver Facebook en masse data om os som private personer.

Facebook har længe faciliteret virksomheder med data og dermed indsigt i, hvilke brugere der følgere virksomhederne. Data som vi kan trække fra vores Facebookside via Facebooks målgruppeværktøj, Audience Insights. Dette er et godt redskab til de virksomheder, som har mange følgere på deres Facebookside – men et værktøj som har været nærmest ubrugeligt for mindre sider, som ikke har data nok. Der skal simpelthen en vis volumen til for, at dataene er tilstrækkeligt pålidelige til, at de kan bruges. Dette er der nu en løsning på, da Facebook via Facebook Analytics nu kan trække data om vores brugere via besøgende på vores hjemmeside. Så har du mange besøgende dér, så kan du nu gå ind og blive meget klogere på din målgruppe.

Egenskaber du bl.a. kan se på din målgruppe:

  • Alder
  • Sprog
  • Land/by
  • Køn
  • Civilstand
  • Uddannelsesniveau
  • Stillinger
  • Hvilke sider dine brugere følger

Det skal dog siges, at det kun er de brugere som er logget ind på Facebook, som vi kan se disse data på. Dataindsamlingen sker via Facebooks pixel, og heldigvis er de fleste brugere i dag logget ind på Facebook i deres browser.

Facebook Analytics følger brugerne – også selvom de skifter enhed

Google har i flere år kæmpet med at følge brugerne på forskellige enheder. Hvis en bruger er landet på din hjemmeside via en computer og senere går ind på hjemmesiden via mobil, så vil Google Analytics se det som 2 besøg af 2 brugere. Her vil Facebook kunne se, at det er den samme person/bruger, der har besøgt hjemmesiden 2 gange. Google placerer en cookie i din browser, når du besøger en hjemmeside. På den måde kan Google gå ind og se, hvis du besøger den samme hjemmeside igen. Skifter du browser, så tror Google du er en ny bruger.

Facebook bruger deres Pixel, og derfor kan de følge alle brugere, som er logget ind på Facebook, hvilket vi oftest er både på mobil, computer og tablet. Så Facebook kan nemmere følge brugerne og på den måde bedre analysere, når en bruger besøger ens hjemmeside på flere enheder.

Det er ikke enten eller.

I indlægget kan det måske hurtigt lyde som om, at Facebook Analytics er bedre end Google Analytics. Nej det er det ikke. Der er mange flere funktioner i Google Analytics, og andet ville også være mærkeligt, da Google Analytics har over 10 år på bagen, hvor Facebook Analytics blev lanceret her sidst i 2017.

Min anbefaling er, at man ikke ser de to systemer, som værende enten eller. Brug dem begge og benyt dem på de fordele de to systemer har hver især. Facebook på brugerfronten, og Google Analytics på website info.

Facebook Analytics har også standardfunktioner, hvor du kan se antal besøgende på din hjemmeside, hvilke kanaler dine brugere kommer fra, og måle på dine konverteringer osv. Dette syntes jeg dog personligt, at Google Analytics er bedre til at analysere. Men det er godt, at vi nu har et system, hvor vi kan kontrollere Google Analytics tal op mod en anden stor spiller for at dobbelttjekke vores data.

Alt andet lige bliver det spændende at følge udviklingen af Facebook Analytics. De fleste hjemmesider har i dag installeret en Facebook Pixel, og derfor indhenter Facebook hele tiden data på vores websites. Denne data kan Facebook kæde sammen med alt den brugerdata, som de har igennem vores sociale profiler. Det er uden tvivl også noget, som på sigt vil gøre vores Facebook annonceringer mere effektive.

Vil du gerne i gang med Facebook Analytics, så skal du blot have installeret en Facebook Pixel på din hjemmeside, og så kan du tilgå Facebook Analytics igennem din Facebook Business Manager.

Du kan også læse mere på Facebooks officielle hjemmeside

Leg med det. God fornøjelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *