En slider kan nemt gøre mere skade end gavn

//En slider kan nemt gøre mere skade end gavn

En slider kan nemt gøre mere skade end gavn

I de sidste par år, har det næsten været en selvfølge, at få en slider ind på sin forside af sin hjemmeside. En slider giver din hjemmesides forside noget bevægelse, og man har mulighed for at vise hvad ens hjemmeside indeholder med grafiske elementer og små budskaber, men er det overhovedet en god ide.. Efter min mening er det ikke ret mange hjemmesider, hvor en slider er en god ide. Hvofor?.. Det vil jeg komme nærmere ind på, i dette blogindlæg. Jeg vil komme ind på de ting du burde overveje, inden du smider en slider på din hjemmeside.

Effekten kan stjæle brugerenes opmærksomhed for meget

En slider på en forside bruger man oftes til at fortælle hvad ens side indeholder, og hvad kunden kan forvente af siden, via grafiske elementer og små budskaber. Er det en e-shop, køre slideren oftes med produktserier eller tilbud. Ideen i slideren er faktisk god, da man har mulighed for at vise brugeren forskellige ting med lækre effekter og uden de fylder for meget, og dens bevægelse er med til at man sikre, at brugerenes opmærksomhed bliver rettet mod slideren…. men dette er ikke altid en god ting.

Ens slider er oftes det eneste der bevæger sig på ens hjemmeside, og derfor stjæler den automatisk meget opmærksomhed hos brugeren. Den opmærksomhed slideren tager, kan overskygge andre vigtige elementer du har liggende på din forside. Det kan være ting som ’sign up’ til dine nyhedsbreve, eller en anden form for en Call To Action.
Du skal være 100% sikker på at dette ikke sker, når du sætter din slider ind på din hjemmeside. Din slider skal kun tage alt opmærksomheden på din hjemmesides forside, hvis din slider ER din Call To Action på forsiden.

Ikke alle dine budskaber i din slider bliver set

Oftes har en slider omkring 3-4 slides den skifter imellem. De slides må ikke skifte for hurtigt, da brugerende også skal nå at se hvad det enkelte slide handler om. Lad os sige hvert slide tager omkring 1,5 sekund pr visning… Og en almindelig bruger bruger oftest kun 2 og 3 sekunder på en side. Med andre ord. Det er ikke ret mange, der får set dit sidste slide. Måske ikke engang slide nummer 2.

Du har så lidt tid til at overbevise dine besøgene om, at de har valgt den rigtige hjemmeside, så det dur ikke at du har en ting på din hjemmeside, som forventer at brugeren bliver der i 5 – 6 sekunder. Oftest når jeg snakker med folk der har en slider, så må de ofte tilstå at deres sidste slide næsten aldrig har fået nogen kliks. Hvorfor?.. fordi ingen ser det.

Så skal du have en slider med 3 slides på, så overvej kraftigt om din målgruppe kan holdes på din hjemmeside længe nok til, at de for set tredje slide. For ellers er der ingen grund til at det er der.

En slider kan gøre din hjemmeside langsommere

En slider kan være en tung affære for din hjemmeside, og det kan gå ud over din hjemmesides hastighed. Dette kan give dine brugere en dårligere oplevelse, og så er det heller ikke noget Google giver dig plus point for angående SEO – tværdigmod.

Din slider kan være hård for din hjemmeside at loade igennem, hvis grafikkens billeder er for store, eller hvis din slider har for meget kode browseren skal scanne igennem.

Skal du have en slider, så vær sikker på at de to problemstillinger ikke finder sted på din slider.

Konklusion

Personligt syntes jeg sjældent, at en slider er en god ide på en hjemmeside. I få tilfælde kan jeg selvfølgelig godt se ideen i at have en slider, men det er yderst sjælendt, og det er oftes kun på e-shops, hvor der køre billedserier af nogen af sidens produkter.

Hvis ikke din hjemmeside er en e-shop eller ligende, så drop at have en slider. Du vil få meget mere ud af og tage dine 3 slides og smelt dem sammen til et budskab, som du præsentere for dine besøgende, så snart de kommer ind på din hjemmeside. På den måde sikre du at de besøgende ser dit budskab, at du ikke har nogen effekter, som tager opmærksomheden for din sides Call To Actions og at din hjemmesides hastighed ikke falder.

By | 2017-02-28T19:19:01+00:00 juni 24th, 2014|Konvertering|2 Comments

About the Author:

Thomas Gajhede har i flere år arbejdet med SEO, konverteringsoptimering og annoncering og adfærd på de sociale medier. Thomas arbejder til daglig hos KONXION hvor han sidder som Team Manager & Mediespecialist.

2 Kommentar

  1. Flemming Hansen 14. juni 2016 at 19:01 - Reply

    Mange tak. lige den info jeg søgte!!

Smid en kommentar